HR / Säkerhet på arbetsplatsen

Nedan finner du rutiner och riktlinjer avseende säkerhet på arbetsplatsen.

Säkerhet på arbetsplatsen

Skada och/eller tillbud

Vi arbetar ständigt mot att du ska ha en god och riskfri arbetsmiljö, dvs. inte råkar ut för olyckor/arbetsskador eller tillbud när du är ute i verksamheten.

AJ!

AJ!-situationer innefattas av olycka eller sjukdom som har lett till arbetsskada. Detta kan vara en kroppsskada men även ohälsa, exempelvis: Om du halkar och skadar dig, får ryggont på grund av tunga lyft eller mår psykiskt dåligt över stress på arbetsplatsen.

OJ!

OJ!-situationer innefattas av händelser eller situationer som hade kunnat orsaka en olycka, sjukdom eller ohälsa och benämns som tillbud, exempelvis: Om rök, gas eller kemikalier släpps  ut av misstag och skulle kunna ha skadat dig eller om du faller från en stege, men inte skadas.

Eget ansvar

Du har också ett eget ansvar gällande säkerheten på arbetsplatsen: använd eventuell skyddsutrustning, följ instruktioner och rapportera om du upptäcker brister/att något inte verkar stå rätt till med exempelvis utrustning på arbetsplatsen.

Integritet

Vi värnar om din personliga integritet och tar frågor om dataskydd på största allvar. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, inklusive dataskyddsförordningen. För information om hur vi behandlar dina personuppgifter hänvisar vi till:  Bonliva Cares integritetspolicy.

Visselblåsarlagen

Den nya visselblåsarlagen som trädde i kraft den 17 december 2021 innebär att arbetstagare inklusive egenföretagare, aktieägare (aktiva i bolaget), personer som ingår i ett bolags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan, praktikanter och volontärer har rätt att rapportera om ett missförhållande, ”blåsa i visslan”, utan att göras ansvarig för åsidosatt tystnadsplikt. Även personer som har tillhört någon av personkategorierna ovan och har fått del av eller inhämtat informationen under tiden i verksamheten omfattas. Detta under förutsättning att personen vid rapporteringen hade skälig anledning att anta att rapporteringen av informationen var nödvändig för att avslöja det rapporterade missförhållandet.

Du som visselblåsare kan rapportera om ett missförhållande via Bonliva Cares hemsida, länk har du här nedan. Rapportering kan även göras genom fysiskt möte och telefon, eller skriftligt, genom traditionell post. Visselblåsaren har rätt till bekräftelse på mottagen rapport och återkoppling om åtgärder som vidtagits vid uppföljning av rapporten.

Ansvarig person för Bonliva Cares visselblåsarfunktion är bolagets skyddsombud. Den ansvariga personen har tystnadsplikt, och utöver denne får bara de personer som behöver uppgifter för att utreda ett ärende ta del av dessa.

Rapportera om ett missförhållande här >> ‍

‍Alkohol och droger

‍Konsulter eller anställda som brukar alkohol och/eller droger och är påverkade på arbetsplatsen försämrar både den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön. Missbruk av alkohol och/eller droger utgör en säkerhetsrisk enligt AFS 1994.

Missbruk medför risker i arbetet både för den som är påverkad samt för patienter och kollegor. Det är därför inte tillåtet att under arbetstid använda sig av alkohol, droger eller mediciner vilka klassas som narkotika och det accepteras inte att komma påverkad till sin arbetsplats.

Konsulter och anställda ska vara nyktra och drogfria under arbetstid och på arbetsplatsen. Om du behöver ta mediciner vilka kan komma att påverka din arbetsförmåga, ska du informera verksamhetschef om detta så snart det är möjligt.

Du kan behöva testas av företagshälsovården för eventuellt missbruk av alkohol eller narkotika om:

  • Det finns misstanke om drogpåverkan på arbetsplatsen
  • Det sker tillbud som kan misstänkas ha samband med drogpåverkan.
  • Rehabilitering av alkohol- eller drogberoende pågår.  

Du har ett personligt ansvar att följa riktlinjerna i vår alkohol- och drogpolicy. I det personliga ansvaret ligger även att våga uppmärksamma kollegors problem och att agera på dessa. Detta innebär att vi vill att du pratar med berörd medarbetare och din kontaktperson på Bonliva om ett sådant fall dyker upp.

Att tänka på!
Att arbeta i Webdoc
  • Inlogg till Webdoc sker via BankID
  • För nya Webdoc-användare hänvisar vi till avsnittet "Nybörjare Webdoc"
  • För redan rutinerade Webdoc-användare hänvisar vi till avsnittet "Van Webdoc-användare"
  • För att få tillgång till NPÖ behöver du SITHS-kort samt behörighet (meddela sekreterare) 
Bokning av tider
  • Lägga in dina tider och datum samt besökstyp direkt i Webdoc
  • Lägg in en kommentar på din/dina bokningar vid behov
  • Sekreterare bokar in dina patienter
Kallelser
  • Återgivning, intervjuer och telefonsamtal bokar du in själv med patient/vårdnadshavare
  • Kom ihåg att boka in besöken i Webdoc
Journalkopior
  • Sekreterare begär ut journalkopior och andra viktiga dokument
  • Önskar du kompletterande journalhandlingar, meddela snarast sekreteraren eller använd blanketten ”Journalrekvision” i Webdoc
  • Inför nybesök, läs noga in dig på patienten i Webdoc och NPÖ (vid behov) 

Tidsram för utredning
  • Sekreterare ser till att första utredningsinsatsen bokas in inom fyra veckor (patienter via Region Dalarna avtal)
  • Sekreterare ser till att första utredningsinsatsen bokas in inom tre veckor (patienter via Sörmland/Västmanland avtal)
Rutin vid hot- och våldssituationer

 Det är viktigt att alla Bonliva Cares medarbetare ärinformerade om hur man ska agera vid hotfulla och/eller våldsamma situationerpå arbetsplatsen – varesig om du arbetar i en fysisk eller digital miljö.

 Nedanför listar vi saker att tänka på inför alla besök, menkanske framför allt inför besök där det finns oro för våldsamt beteende.Punkterna nedan redogör även för vad ni ska göra om något allvarligt inträffar.

 

Fysiska besök

Inför patientbesök:

- Vid ensamarbete (när du är själv påmottagningen) ska du alltid förse dig med personlarm. Detta går att hitta inne i testrummet på samtliga mottagningar. Instruktioner om hur larmet fungerar finns inne i testrummet samt har skickats ut till dig i ditt välkomst mail. Instruktionerna finns även på intranätet. Säkerställ alltid att larmet är fulladdat innan ensamarbete påbörjas. Var även noga med att ställa tillbaka personlarmet i laddningsdockan vid avslutat ensamarbete.

- I testrummet på mottagningarna finns även överfallslarm i en skål som du kan ha i fickan under dina besök. Larmet avger ett mycket högt ljud, vilket påkallar uppmärksamhet, vid behov. Observera att överfallslarm används när andra kollegor befinner sig på mottagningen – vid ensamarbete ska personlarm alltid användas.

- Oavsett om patienten är för dig sedan tidigare känd eller inte så uppmuntrar vi dig att placera patienten i besöksrummet så att du alltid är närmast dörren.

- Ha alltid din telefon i närheten. Detta är särskilt viktigt vid ensamarbete.

- Inför ett möte med en patient där du känner dig orolig för att hen skulle kunna agera hotfullt eller våldsamt, informera alltiddina kollegor om när besöket äger rum. På så vis kan dina kollegor vara lite extra vaksamma under besöket i fråga.

- Be gärna en kollega att knacka på dörren enstund in i besöket. Kollegan kan ställa en kontrollfråga som ni i förväg kan hakommit överens om. Om besöket upplevs hotfullt ger det tillfälliga avbrottet kollegan möjlighet att stämma av läget. Du får även möjlighet att avlägsna dig,vid behov. Om ingen fara föreligger kan besöket återupptas utan att större skada skett.

- Välj helst ett besöksrum nära administrationeneller där annan kollega arbetar inför ett möte med en patient där du känneroro.

- Det är helt okej att använda dig av vita lögner för att avlägsna dig från rummet, vid behov. Du kan till exempel säga att du behöver gå på toaletten eller dylikt. '

- Tänk på att alltid ha ett lågaffektivt bemötande gentemot patienter, vårdnadshavare och anhöriga – särskilt om patient/vårdnadshavare/anhörig i stunden ter sig “taggigt”/agiterat/hotfullt.

 

Om något allvarligt inträffar:

- Ta dig ut ur rummet och lås in dig själv på toaletten

- Ring 112

 

 

Övrigt:

- Skriv gärna ned minnesanteckningar rörande sådant som sagts och gjorts i så nära anslutning till besöket som möjligt.Minnet är ju som bekant en färskvara.

- Om du upplever kontakten med en patient/anhörig som hotfullt eller kränkande – informera verksamhetschef. Verksamhetschef ansvarar för att upprätta polisanmälan, där så är nödvändigt.

- Om du upplevt att en patient/anhörig tett sig hotfullt eller våldsamt är det viktigt att detta journalförs, exempelvis under “Psykisk status”.

- Om du uppfattar en patient/anhörig/vårdnadshavare som hotfull, lättkränkt eller om hen uppvisar en lättväckt aggressivitet, glöm inte attupprätta en intern varning i Webdoc. Meddela även eventuella kollegor som också ska träffa personen i fråga via internmeddelande.

 

 

Digitala besök

Under patientbesök:

- Ha alltid din telefon i närheten.

- Det är helt okej att använda dig av vita lögner för att avrunda besöket om du känner att samtalet börjar bliobehagligt/hotfullt.  Tänk på att alltid uppvisa ett lågaffektivt bemötande gentemot patienter – särskilt om patienten i fråga ter sig“taggigt”/agiterat/hotfullt.

 

Om något allvarligt inträffar:

- Ring 112

 

Övrigt:

- Skriv gärna ned minnesanteckningar rörande sådant som sagts och gjorts i så nära anslutning till besöket som möjligt.Minnet är ju som bekant en färskvara.

- Om du upplever kontakten med en patient som hotfullt eller kränkande – informera verksamhetschef. Verksamhetschef ansvarar för att upprätta polisanmälan, där så är nödvändigt.

- Om du upplevt att en patient tett sig hotfullt är det viktigt att detta journalförs, exempelvis under “Psykisk status”.

- Om du uppfattar en patient som hotfull, lättkränkt eller om hen uppvisar en lättväckt aggressivitet, glöm inte att upprätta en intern varning i Webdoc. Meddela även eventuella kollegor som också ska träffa personen i fråga via internmeddelande.

 


Att tänka på!
Första besöket med ny patient/vårdnadshavare
  • Utförlig information rörande utredningsförfarandet och tystnadsplikt ges vid det första besöket.
  • Patientens/vårdnadshavarens identitet ska alltid kontrolleras innan utredningen sätter igång.
Registrera besök samt betalning/frikort
  • Besök som patienten/ vårdnadshavare/skola/anhörig och du kommit överens om ansvar du själv för att lägga in i Webdoc.
  • Psykolog ansvarar även för att komma överens om tider för återgivning samt lägga in dessa besök i Webdoc.
  • Sekreterare bokar in de första besöken på de tider du angivit i Webdoc.
  • Du som konsult ansvarar för att registrera alla besök oavsett om besöket blir av eller ej - VIKTIGT!
  • Sekreterarna registrerar Frikort