Adress: Plan 9, Sankt Eriksgatan 117, 113 43 Stockholm
Nedan finner du information gällande vår mottagning i Stockholm. Klicka på respektive rubrik i menyn för att läsa mer.
Information om Lokalerna
Adress och Våningsplan
Bonliva Cares mottagning i Stockholm är belägen på våning 9, Sankt Eriksgatan 117 (113 43 Stockholm). Mottagningen är en del av Bonliva AB:s kontor som sträcker sig över våning 8 och 9.
Öppettider och Tillgänglighet
- Bonlivas kontor: Personal kan finnas på plats mellan kl. 07:00–18:00.
- Mottagningen: Bemannad vardagar kl. 08:00–17:00, med lunchstängt 12:00–13:00 samt stängt under helgdagar.
Under obemannade tider ansvarar du själv för att släppa in patienter. Ringklocka finns vid entrédörren.
Det är även möjligt att arbeta i lokalerna på helger samt utanför ordinarie öppettider (före kl. 08:00 eller efter kl. 17:00). Kontakta sekreteraren för att få en personlig nyckeltagg och kod – denna ska kvitteras av dig. Vid borttappad eller defekt tagg, kontakta sekreterare snarast via: mottagning@bonlivacare.se.
Observera: På helger är hela byggnaden låst. Du behöver då även släppa in patienter via huvudentrén på våning 3.
Larm och Säkerhet
Om du är sist kvar i lokalen efter kl. 17:00 eller arbetar på helg, ansvarar du för att ingen annan är kvar innan du larmar. Kontrollera både våning 8 och 9, inklusive gymmet på plan 9. Detta gäller även då annan Bonliva-personal kan arbeta på helgen.
Reception
Receptionen är bemannad vardagar mellan 08:00–17:00. Receptionisten tar emot patienter, konsulter och medarbetare.
Om receptionen är obemannad (t.ex. under lunchtid eller helgdagar), visa gärna patienten/familjen:
- Var toaletter finns
- Var ytterkläder kan hängas
- Var de kan ta kaffe/te och frukt
Lunchrum och Toaletter
Till vänster om receptionen på plan 9 finns toaletter och klädhängare. Vi har ett gemensamt ansvar för att hålla toaletterna rena och fräscha.
I köket på plan 9 finns:
- Kylskåp för medhavd mat
- Mikrovågsugn
- Kaffemaskin
- Tillgång till dryck och frukt
En Convini-kyl med enklare mat finns på plan 8.
För extern lunch rekommenderar vi Café 117, beläget på gatuplan vid huvudentrén.
Parkering
- Gatuparkering: Gratis vardagar 19:00–06:00 samt på helger. Under övrig tid används appen Easy Park, välj Taxa 3: Gatuparkering.
- Parkeringsgarage: Aimo Park, Sankt Eriksgatan 121 (betalning per timme/dygn). Observera att detta är ett dyrare alternativ än gatuparkering.
Kollektivtrafik
Närmaste tunnelbane- och pendeltågsstation är Stockholm Odenplan. Använd uppgången mot Vanadisrondellen.
Sophantering
Kärl för sortering av:
- Matavfall
- Papper
- Glas
- Metall
- Plast
- Pant
finns på både våning 8 och 9, nära köken. Sekretesskärl för känsligt material finns också tillgängligt.
Städbolaget tömmer alla kärl och hanterar även pant. Det är varje medarbetares ansvar att sortera avfall korrekt.
Vår miljöpolicy finns på: bonlivacare.se
Husdjur
Husdjur är inte tillåtna i lokalerna.
Utlåning av Företagskort
Om du som kliniker eller psykolog fått godkänt av verksamhetschef att använda företagskortet i tjänsten, gäller följande:
- Kortet hämtas och återlämnas i det låsta skåpet bakom sekreterarna på mottagningen.
- Nyckel till skåpet finns i testförrådet.
- Kvittera ut kortet genom att skriva:
- Ditt namn
- Datum för utlåning
- Datum för återlämning
Brandsäkerhet – Rutiner vid Brand eller Fara
Vid brandlarm eller fara
Vid brandlarm eller annan fara ska samtliga anställda omedelbart utrymma lokalerna via närmaste nödutgång. Hissar får inte användas.
Placering av nödutgångar
- Plan 8:
- Direkt till vänster när du kommer in till Ekonomi/Support.
- Till höger när du kommer in till Bemanningen (ingången under trappan, till höger om toaletterna).
- Plan 9:
- Längst bort till vänster när du kommer upp från trappan.
- Till höger, precis innan gymmet.
OBS: Entrédörrarna på plan 8 och 9 kan också användas vid utrymning, men trapphuset ska användas – inte hissarna.
Uppsamlingsplats
Efter utrymning samlas alla på den utsedda uppsamlingsplatsen:
▶ Mellan de två inhägnade gräsmattorna utanför entrén på plan 3.
När du kommit dit:
- Rapportera till närmsta chef.
- Vänta på vidare instruktioner.
Om du har patient eller besökare
Du ansvarar för att:
- Säkerställa att patient och eventuell vårdnadshavare/anhörig evakueras tillsammans med dig.
- Föra dem till samma uppsamlingsplats som ovan.
Vid brand – agera enligt RÄDDA–VARNA–LARMA–SLÄCK (om möjligt)
- Rädda
Evakuera personer i fara – men riskera inte din egen säkerhet. - Varna
Informera andra i närheten så de också kan utrymma. - Larma
Ring 112 så snart det är möjligt – anta inte att någon annan redan gjort det. - Släck (om möjligt)
Försök släcka branden om du bedömer att det är säkert att göra det.
Håll dig nära golvet vid rökutveckling och rör dig snabbt mot närmaste nödutgång.
Ansvar vid obemannade tider
- På vardagar ansvarar fastighetsägaren för att kontrollera gemensamma utrymmen såsom toaletter.
- På helger, då lokalen är obemannad, är det du som konsult som ansvarar för att kontrollera dessa utrymmen.

Mottagningsrum – Information och Rutiner
Rumsindelning och användning
Våra mottagningsrum har olika namn och används enligt följande:
- Ögat – Psykologbesök. Kod: 1224
- Tummen – Psykologbesök. Kod: 1224
- Handen – Läkar- och psykologbesök: Kod: 1224
- Näsan – Läkar- och psykologbesök: Kod: 2441
Testmaterial och leksaker
- Psykologiska tester, skattningsformulär och leksaker till barn (som delas ut efter varje besök) finns i testrummet.
- Testrummet är beläget intill mottagningsrummet Näsan. Kod: 1224
Det finns även en extra uppsättning tester i rummet där sekreterarna sitter.
Journalskåp och arbetsmaterial
Allt arbetsmaterial ska förvaras säkert i patientens mapp i journalskåpet, t.ex:
- Testprotokoll
- Resultatsammanställningar
- Skattningsformulär
- Anteckningar
- Rekvirerade journalanteckningar
Varje psykolog tilldelas ett eget journalskåp vid anställning.
Placering:
Journalskåpen finns i sekreterarnas rum.
Koder till journalskåp:
- Skåp: 869
Påfyllning av material
Psykologer ansvarar själva för att i god tid meddela sekreterare eller verksamhetschef om:
- Testmaterial
- Arbetsmaterial
- Förbrukningsvaror
börjar ta slut.
Läkarinstrument och testmaterial – Rutiner och information
Tillgång till testmaterial
Du behöver inte ta med eget testmaterial vid utredningar på Bonliva Care – allt du behöver finns på plats.
- Vi har tre uppsättningar av de vanligaste testerna.
- Om fyra utredare (barn eller vuxna) är på plats samtidigt, vänligen synkronisera användningen med dina kollegor.
✅ Läs igenom Bonliva Cares utredningstider innan ditt första uppdrag.
(Sektionen finns under Verksamhetsrutiner > Neuropsykiatriska utredningar.)
Efter patientbesöket – hantering av testmaterial
Du kan:
- Lämna testmaterialet i patientens journalskåp, eller
- Ta med dig råmaterialet hem
Viktigt: Råmaterial som tas med hem måste vara fullständigt avidentifierat i enlighet med gällande sekretess- och tystnadsplikt. Se avsnittet "Tystnadsplikt och sekretess" för mer information.
Arkivering av råmaterial
När utredningen är avslutad ska det testpsykologiska råmaterialet:
- Läggas i ett arkiveringskuvert (finns på mottagningen).
- Märkas med:
- Patientens för- och efternamn
- Personnummer
- Datum för arkivering
- Kuvertet läggs i journalskåpet, i lådan märkt "Klara utredningar".
Sekreterarna ansvarar sedan för att arkivera materialet.
Digitala testverktyg och rättningsprogram
Datorer och program
- Mottagningen har datorer för CPT3-testning.
- Samma datorer innehåller även digitala rättningsprogram för:
- WAIS
- ADOS
Inloggningsuppgifter:
- Dator: Användarnamn och lösenord står på undersidan av datorn.
- Test-/rättningsprogram: Inloggningsuppgifter finns på en lapp inuti datorn vid uppstart.
Q-global (digital rättning för WISC och WPPSI)
- Instruktioner skickas via mejl i samband med uppdragsstart.
- Om du inte får mejlet – kontakta sekreterarna så löser de det direkt.
- På Stockholmsmottagningen finns även digital WAIS-rättning.
Digitala formulär via Hogrefe HTS
För att använda digitala formulär, logga in på:
🔗 https://www.hogrefe-online.com/HTSEnvironment/main
Tips: Kopiera användaruppgifterna och klistra in i inloggningsfälten.
- Serienummer: 0308005901
- Lösenord: cMF3aWeWeDNbPCV
Mer instruktioner finns under:
Verksamhetsrutiner > Rutiner: NP-utredning > Under utredningen
Åtkomst till test- och rättningsdator
- Datorerna för rättning/testning finns inlåsta i arbetsrummet bakom sekreterarna.
- Nyckel till skåpet finns i testrummet, på väggen till höger om testskåpet.
Svart PC
- Inloggning:
- Lösenord: Bonliva2022
- WAIS-IV Rättningsprogram:
- Användarnamn: WAIS-IV
• • Lösenord: wais-iv
Arbetsredskap – Information för konsulter och anställda
Datorer
- Konsulter: Du behöver ta med egen dator till uppdraget.
- Anställda: Du arbetar från den jobbdator du fått vid anställningsstart.
Du är varmt välkommen att sammanställa testresultat, skriva utlåtanden och journalanteckningar på plats i våra lokaler.
Om mottagningsrummen är upptagna efter patientbesök, kan du arbeta ostört i:
- Något av våra konferensrum på plan 8, eller
- Sekreterarnas rum
Skrivare
Det finns två skrivare att tillgå i lokalerna:
- Canon Care – i sekreterarnas rum (använd gärna denna i första hand)
- Canon Floor 9 – i skrivarrummet intill köket på plan 9
För att kunna skriva ut behöver du vara ansluten till Bonlivas nätverk.
Telefon
- Konsulter: Använd egen telefon för tjänstesamtal under utredningar.
- Anställda kliniker: Får tillgång till tjänstetelefon.
Vill du ringa med dolt nummer?
Slå #31# före telefonnumret du ska ringa (fungerar hos de flesta mobiloperatörer).
Varken telefonnummer eller e-post till enskilda medarbetare visas i patientkallelser – där hänvisas till Bonliva Cares centrala kontaktuppgifter.
E-post & Wi-Fi
E-post
- Som konsult kan du använda egen e-postadress under uppdraget.
- Om du vill ha en Bonliva Care-adress, kontakta sekreterarna så hjälper de dig att skapa ett konto.
Wi-Fi – Stockholm
Nätverk: Bonliva Guest
Lösenord: Surfafritt
Personlarm via Securitas
Vi har ett personlarm som du behöver bära när du vistas själv i lokalerna ensam. Läs instruktioner nedan noga. Känner du dig minsta osäker på hur du ska hantera larmet vill vi att du kontaktar oss för en genomgång. Larmet finner du i testrummet. Det är viktigt att du placerar larmet i laddningsdockan när du är klar för dagen.
Tänk på:
- Larmet är avsett för nödsituationer, där det föreligger fara för liv och hälsa
- Enheten behöver laddas dagligen, sätt därför alltid i larmet i laddningsdockan innan du går för dagen
- Enheten är alltid i skarp drift hos larmcentralen!
För att larma
När du trycker på larmknappen (stora gula knappen) vibrerar apparaten till. När larmcentralens system har förstått att enheten larmar så vibrerar den igen, ca 15 sekunder efter detta lyssnar operatören på dig.
Operatören talar inte med dig om du inte söker kontakt med operatören först. Om situationen tillåter det så säg: ”larmcentralen, hör du mig?” vid kontakt kan du informera operatören om situationen.
Parallellt med att operatören lyssnar på dig, så följer en annan operatör den gällande instruktionen.
Viktig information som operatören behöver:
(även om du inte kan tala direkt pga. situationen)
Vad har hänt? Skadade, inblandade, gärningsmän, signalement, beväpning, nuläget. Detta så att operatören kan klarlägga vilka insatser som krävs.
Provlarm (ring alltid Securitas före provlarm):
Bonliva Care provlarmar kontinuerligt men om du som kliniker vill försäkra dig om att allt fungerar som det ska innan du börjar arbeta kan du även provlarma själv. Se instruktioner nedan.
Vid provlarm mot larmcentralen, ring först till 010-470 69 77
1. Uppge enhetens larmnummer (949074)
2. Uppge personlig/gemensam kod (202000)
3. Fråga om belastningen tillåter provlarm nu
Lämpliga tider för provlarm är 09.00-11.00, 14.00-16.00, 23.00-05.00. Provlarm utföres vid behov, normalt är 1 gång per månad.
Falsklarm
Om du råkar lösa ut larmet av misstag, säg då i larmenheten att det är ett falsklarm, ring sedan upp larmcentralen (010-470 69 21) och uppge din enhets larmnummer (949074) och din behörighetskod (202000). Ni kan aldrig återkalla ett larm utan samtal om eventuell återtagning kommer till Verksamhetschef eller Operativ chef. Meddela därför snarast Benedicte Good vid falsklarm så att vi kan stoppa utryckning.
Överfallslarm
I testrummet på mottagningarna finns även överfallslarm som du kan ha i fickan under dina besök. Larmet avger ett mycket högt ljud, vilket påkallar uppmärksamhet, vid behov. Observera att överfallslarm används när andra kollegor befinner sig på mottagningen – vid ensamarbete ska personlarm alltid användas.
Att tänka på!
Lokal
- Kontakta sekreterare/verksamhetschef om du önskar en tagg, för arbete under kvällar och helger.
- Läs noga igenom instruktioner för personlarm via Securitas.
Mottagningsrum
- I samband med att du lägger upp bokningsbara tider i Webdoc, utgår du från att du fått bekräftat från sekreterare att det finns lediga rum. Kontakta administrationen om du blir osäker.
- Meddela sekreterare/verksamhetschef i god tid om test-, arbets- eller förbrukningsmaterial börjar ta slut.
Datorer
- Som konsult behöver du medta egen dator.
Koder
- Gemensam kod Personlarm: 202000
