Här hittar du våra verksamhetsrutiner rörande arbetet med försäkringsvård inom Bonliva Care. Här finns information om vad som är viktigt att tänka inför, under och efter genomförandet av uppdraget.
Samarbetsavtal med försäkringsbolag och tidsbokning
Bonliva Care har samarbetsavtal med flera försäkringsbolag. Varje försäkringsbolag har dedikerade vårdplanerare som hjälper sina försäkrade att boka tider för psykologisk behandling, neuropsykiatriska (NP) utredningar eller läkarbesök. Vårdplanerarna kan vara sjuksköterskor eller annan administrativ personal. Alla bokningar sker via plattformen Kuralink.
I Kuralink är Bonliva Care synligt för alla försäkringsbolag vars kunder är försäkrade inom hälso- och sjukvård.
Användning av Webdoc
På Bonliva Care använder vi Webdoc, ett webbaserat journalsystem. När du kontrakteras för utredningsuppdrag får du behörighet till Webdoc. Första gången du loggar in sker detta via Bank-ID, och därefter kan du skapa ett lösenord för framtida inloggningar.
Om det är första gången du använder Webdoc ber vi dig att gå till fliken "Digitala system" och sedan till avsnittet "Ny användare i Webdoc", där du hittar en lathund med bilder och text som hjälper dig att navigera i systemet. Om du redan har arbetat i Webdoc kan du följa stegen i samma flik under "Van användare i Webdoc", där du hittar den viktigaste informationen för användningen hos oss. Du kommer att få rätt behörighet beroende på vilken mottagning du arbetar vid, och du kommer att använda den specifika kalendern för den mottagningen. Till exempel, om du arbetar i Jönköping, kommer du att använda den tidboken.
Integration mellan Kuralink och Webdoc
Kuralink är integrerat med vårt journalsystem Webdoc. Alla bokningar, journalföring och annan administration gentemot de försäkrade sker i Webdoc. De bokningsbara tider som läggs upp i Webdoc blir synliga i Kuralinks tidbok.
Du kommer använda dig av följande bokningstyper:

Observera att SMS-bekräftelser eller SMS-påminnelser inte skickas via Webdoc. Bekräftelser skickas istället direkt från försäkringsbolaget till de försäkrade. Därför ska du inte använda denna funktion i Webdoc.
Återbesök och tidsbokning
Vid återbesök är det försäkringsbolaget och vårdplaneraren som godkänner och initierar bokningen. När godkännandet är gjort, genereras en knapp i skadeärendet som gör det möjligt att boka en tid. Du ska endast lägga in nybesök i din tidbok enligt ovan angivna bokningstyper.
Begränsning av behandlingar
Vi erbjuder varje försäkrad upp till 10 psykologsamtal eller läkarbesök.
Skattningsformulär
Bokning av tolk
Journalkopior och journalföring
Vi behov av journalkopior från andra vårdgivare ansvarar psykologen själv be patienten att begära ut journalkopior från andra relevanta vårdgivare samt eventuella andra viktiga dokument. Sekreterarna kan sedan hjälpa till med att skanna in materialet i Webdoc under respektive patient. Journalanteckningar upprättas alltid av sekreterare i samband med att Bonliva Care tar emot dokument/ journalhandlingar, och på detta vis blir det lätt att se vilka dokument som mottagits och inte. Viktigt att notera är skattningsformulär inte skannas in utan att dessa alltid förvaras i journalskåpet. Om du önskar beställa journalkopior som inte redan rekvirerats kan du be sekreteraren att ordna detta, alternativt använda dig av blanketten ”Journalrekvision” i Webdoc.
Journalföring görs i regel efter varje patientbesök och senast en vecka efter det att besöket ägt rum. Alla journalanteckningar kopplade till en patient ska alltid författas i Webdoc, även om du som konsult har tillgång till ett annat journalsystem. Läs mer om sekretess under Dokumentation.
När du är kontrakterad för att arbeta med försäkringsvård kommer du onboardas i Kuralink.
Administrationen kommer registrera dig. Ditt användarnamn kommer vara din mailadress och du kommer få ett mail skickat till dig med ett tillfälligt lösenord om du sedan fyller i. För att sedan logga in så använder du ditt Bank-ID.
Väl inne i Kuralink ska du själv ansvara för att din profil matchar dig, dina meriter och erfarenheter. Under fliken Administrera - användare hittar du din profil. Tryck på knappen editera.
Se till att du gjort följande: (Tryck på informationstecknat om du är osäker hur och var informationen syns).
- Lägg till en profilbild.
- Uppdatera personal information
- Lägg till en beskrivning om dig själv och din profession.
- Viktig information
- Specialiteter
- Tjänster
- Prenumerationer
- Besöksinställningar. Om du väljer 0 så kan dina tider vara bokningsbara när som helst. Om du väljer ex 24 timmar så försvinner möjligheten för vårdplanerarna att boka med kort varsel.
- Exponering ska du inte ändra någonting i.
När din profil är klar så meddelar du detta till Caroline Källström Hassel på caroline.hassel@bonlivacare.se.
Prislista
Behandling för vuxna (fysiskt och digitalt)
Från 1 250 kr per tillfälle á 45 min besök.
Läkarbesök
Administrativa frågor som exempelvis rör bokningar, patientbesök, fakturering och sjukanmälan: mottagning@bonlivacare.se / 08-515 13 410
Avtalsfrågor: HR- och bemanningsansvarig inom Bonliva AB.
Kliniska frågor, klagomål, avvikelser och förbättringsförslag: Verksamhetschef benedicte.good@bonlivacare.se / 08-515 13 410
Ekonomiavdelningen: ekonomiavdelning@bonlivacare.se
Patienter hänvisas till: mottagning@bonlivacare.se / 08-515 13 410
Försening/Sjukdom
- Vid försening: Ring eller mejla vår mottagning
- Vid sjukdom: Ring eller mejla vår mottagning
- Vid försening/sjukdom under helg/kväll: Träffar du patient efter 17.00 alt. på en helg, har du eget ansvar att meddela patient om uteblivet/försenat besök. Mejla även vår mottagning.
Utebliven/avbokad patient
Om patient uteblir/avbokar besöket direkt till dig som kliniker, kom ihåg att journalföra detta, ändra bokningstyp till Uteblivet besök/Sen avbokning samt informera våra sekreterare. Patienten behöver skrivas upp på vår väntelista samt debiteras.
Vid olycka eller tillbud
Om du skulle vara med om en olycka eller ett tillbud under arbetet, eller på väg till eller från arbetet, ska verksamhetschef på 076-000 27 71 omgående kontaktas. Det gäller både olyckor eller tillbud med eller utan personskada samt hot- och/eller våldssituationer. För situationer som uppstår utanför kontorstid (8-17 mån-fre) ska jouren omgående kontaktas på 08-515 13 410.
Uppföljning och utvärdering
Nedan följer några förslag på formulär som kan användas. Självfallet kan behandlaren använda andra formulär, som passar behandling, behandlare och patient bättre. Uppföljningen/utvärderingen kan göras helt kvalitativt, genom frågor till patienten, dock är skattningsformulär alltid ett bra komplement i uppföljning/utvärdering, då det kan öka objektiviteten i bedömningen.
Skattningsresultat samt behandlarens bedömning och reflektion förs därefter in under rubriken ”Uppföljning” i journalmallen ”Återbesök behandling”.
Ångest
Generalized anxiety disorder 7 (GAD-7) - tolkning
Hospital anxiety & depression scale (HADS) - tolkning
Depression
Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale (MADRS-S) - tolkning
Patient health questionnaire 9 (PHQ-9) - tolkning
Hospital anxiety & depression scale (HADS) - tolkning
Livskvalitet
Brunnsviken Brief Quality of life scale (BBQ) - rättningsfil
Behandlingsutveckling
Outcome rating scale (ORS) – självskattning gällande patientens upplevda utveckling i personligt välbefinnande, relationer, socialt samt allmänt.
Session rating scale (SRS) – självskattning gällande behandlingssamtalets kvalitet; relation, mål och ämnen, metod samt allmänt.
