Mottagningar / Karlstad

Adress:

Nedan finner du information gällande vår mottagning i Karlstad. Klicka på respektive rubrik i menyn för att läsa mer.

Lokalen

Bonliva Cares mottagning på Västra Torggatan 10, 652 25 Karlstad. Gå in vid innergården, entré till vänster (se skylt HQ). Handikappanpassad entré är det till höger om O’learys och där finns en trädörr. Ta hiss upp en våning och gå ut genom hissen till höger finns en grå dörr som man öppnar.  Bonliva Care anges ej på ytterdörren. Gå en trappa upp och slå kod: 3612. Du går in genom entrén, förbi receptionen och väntrum samt kaffestation. Håll vänster och ner genom korridoren till höger vid coworking-ytorna. Där har vi fyra stycken rum uppmärkta med lappar. Rum, 1, rum 2, rum 3 samt ett arkivrum. I arkivrummet finner du allt testmaterial och dörren öppnas med hjälp av appen. Lägg telefonen på dosan och vänta in signal och grönt ljus. Öppna dörren.

Reception

Receptionen har öppet måndag - fredag 08:00 - 16:30. För kontakt med receptionist på plats är telefonnumret: +46 840304933

Appen

Ladda ner Regus appen som finns i App Store. Verifieringsmail ska ha kommit med en inbjudan till dig som kliniker. Om du inte fått detta mail så kontakta administrationen. Skapa ett konto och i appen ska HQ Karlstad redan vara förvald. Via appen styr man dörröppning, utskrifter, öppna kontorsrum och bokning av konferensrum vid behov.

Lunchrum

Det finns ett lunchrum (intill receptionen), där det finns både micro, kylskåp att tillgå.

Parkering

I anslutning till Torget finns det betalparkering och flertalet garage men inte på Torggatan.

Kollektivtrafik

Den lokala busshållplatsen, tågstationen och färjeterminalen ligger alla mindre än fem minuter bort till fots, och Karlstads flygplats ligger bara 17 km från kontoret.

Sophantering

Källsortering är beställt via Regus. Återkommer med info när det är på plats.

Husdjur

Inga husdjur får vistas i lokalerna.

Brandsäkerhet

Vid fara samt larm som signalerar fara skall samtliga anställda lämna lokalerna omedelbart via nödutgångarna. Nödutgångarna  Nödutgångar via båda entreer na samt en tredje mitt emot ”Mötesrum”. finns tydligt markerade, men då skall trapphuset användas – ej hissarna. Inga andra hissar får heller användas för att ta sig ut ur byggnaden.  

Om du som kliniker har en patient och/eller vårdnadshavare/anhörig på besök så ansvarar du för att ni gemensamt tar er ut genom nödutgångarna enligt beskrivningen ovan. Uppsamlingsplatsen som är markerad nedan gäller för samtliga besökare. 

Uppsamlingsplats på innegården på Västra Torggatan 10 a-b.

Om det börjar brinna – så ska du agera:

Det första steget är alltid att rädda eller evakuera folk som kan befinna sig i fara. Det är dock viktigt att du gör detta utan att utsätta dig själv för risker. Se till att ta dig ut skyndsamt och att du håller dig i golvnivå. Försök att så snabbt som möjligt varna alla personer som kan påverkas av branden eller som direkt hotas av den, på så sätt gör du det möjligt även för andra att sätta sig i säkerhet. Säkerställ att 112 blivit kontaktade.

Kontroll av allmänna utrymmen så som toaletter är fastighetsägarens ansvar vardagar. Under helger ansvarar du som konsult för att kontrollera allmänna utrymmen då lokalen är obemannad dessa dagar.

Nödutgångar via båda entreerna samt en tredje mitt emot ”Mötesrum”. Uppsamlingsplats på innegården på Västra Torggatan 10 a-b.

KLINISKA RIKTLINJER VÄRMLAND

ALLMÄN INFORMATION OM UPPDRAGET

·       Remisserna kommer att skickas mellan 2025-05-01 och 2025-10-31. Vi kommer dock att försöka styra det så att så många remisser som möjligt skickas innan årsskiftet.

·       Remisserna avser barn/ungdom 17 år och yngre.

·       Samtliga remisser kommer från BUP, Region Värmland. Remisserna kommer endast från BUP, dock har i Värmland en del i det habiliterande uppdraget.

·       Ni är totalt sett sju psykologer och en läkare som jobbar på Värmlandsavtalet.

UTREDNINGSNIVÅER

De finns tre typer av utredningsnivåer:

Nivå 1 (ADHD/ADD)

Utredningen ska innehålla:

·       Sammanfattning av barnets utveckling, anamnes inklusive hereditet.

·       Intervju med barn/ungdom

·       Somatisk barnpsykiatrisk undersökning

·       Beskrivning av symtom och funktionsnedsättning i olika miljöer och över tid.

·       Beskrivning och screening ska innefatta en kontakt med skolan.

·       Beskrivning av levnadsförhållanden som kan ha eller ha haft påverkan på barnets hälsa och utveckling. Innefattar screening kring trauma och kognitiv nivå och/eller misstanke om andra diagnoser samt ev misstanke om missbruk/riskbruk

·       Bedömning av patientens kognitiva funktion, begåvningsnivå.

·       Utredning ska ske innehållande minst två (2) träffar med barnet exklusive återgivning.

                                                                     

Nivå 2 (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, autism, autism och/eller ADHD/ADD, sammansatta neuropsykiatriska symptom)

Utredningen ska innehålla:

·       Utredning ska innehålla minst två träffar med barnet exklusive återgivning. Det ska inhämtas information från förskola/ skola om symptomatologi, funktion och hur patienten fungerar i skolmiljö. Barnet/ungdomen ska intervjuas och genomgå testning. Adekvata frågeformulär ska användas.

Information som ska inhämtas:

·       Sammanfattande bedömning av barnets utveckling, anamnes inkl hereditet.

·       Beskrivning av den psykosociala miljön och förekomst av psykosociala stressorer inklusive ev trauma och misstanke om missbruk/riskbruk

·       En kartläggning (styrkor och svårigheter) av förmåga inom följande funktionsområden:

o   Begåvning

o   ADL (vardagsfungerande)

o   Språklig och kommunikativ förmåga

o   Relationell förmåga

o   Uppmärksamhet och aktivitetsnivå/impulsivitet

o   Exekutiva funktioner

o   Flexibilitet och rigiditet

o   Motorik

Läkare:

·       Somatisk barnpsykiatrisk undersökning

·       Beskrivning av medicinska faktorer som har eller har haft påverkan på barnets hälsa och utveckling

·       Bedömning av psykiatrisk samsjuklighet och differentialdiagnostik

Nivå 3 (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som del i komplex problematik)

Utredningen ska innehålla:

Ärenden där sociala faktorer eller psykiatrisk samsjuklighet finns tillsammans med NP-misstanke ställer särskilda krav på utredningen.

Särskilda kallelser eller annan förberedelse för att underlätta för barnet att medverka ska utformas vid behov.

Utredning ska ske innehållande minst två (2) träffar med barnet exklusive återgivning.

Utredningen ska innehålla det som finns beskrivet under nivå 2.

Där behov finns ska även följande information inhämtas:

·       Information från ansvarig handläggande socialsekreterare

·       Separata samtal med vårdnadshavare eller andra med kännedom om barnet till exempel familjehem eller HVB-hem

·       Ta del av omfattande dokumentation från hälso- och sjukvården och/eller socialtjänsten

·       Ytterligare kartläggning/undersökning av både somatisk och psykiatrisk samsjuklighet

Vilken typ av utredning som önskas framgår tydligt i remissen från BUP.

ÅTERGIVNING AV UTREDNINGSRESULTAT

Utredningsansvarig psykolog ska presentera resultatet av utredningen muntligt och skriftligt till patienten och vårdnadshavare. Utredningsansvarig psykolog ansvarar även för att författa och sammanställa det skriftliga remissvaret region/remittent.

Muntlig återgivning

·       Vid muntlig återgivning deltar ansvarig psykolog och/eller läkare

·       Muntlig återgivning ska genomföras anpassat utifrån barnets mognadsnivå och vid behov med hjälp av tolk

·       Fastställda diagnoser ska tydligt förmedlas

·       Rekommenderade åtgärder relaterat till diagnosspecifik behandling

Muntlig återgivning av utredning till barn och ungdomar lämnas i följande ordning till:

·       Vårdnadshavare och patient i leverantörs lokal om inte annat överenskommits som t ex via videolänk  överenskommelser om digital återgivning med patient och vårdnadshavare måste alltid journalföras

·       Förskola/skola på begäran av vårdnadshavare via videolänk

·       Socialtjänst på begäran av vårdnadshavare via videolänk

Återgivning till förskola/skola ska genomföras efter vårdnadshavares önskemål och medgivande. Vid muntlig återgivning bör vårdnadshavare närvara.

Leverantören ska bjuda in förskola/skola till en skolåtergivning. Skolåtergivningen ska ske vid ett separat tillfälle och inte samma dag som patientåtergivningen.

UTFÖRANDETID

Bonliva Care ska från det att remiss/vårdbegäran är mottagen:

Nivå 1:

Påbörja (från inkommen remiss – se datum i WD) utredningen inom fyra (4) veckor och färdigställa utredningen inom sex (6) veckor från inkommande remiss.

Nivå 2:

Påbörja (från inkommen remiss) utredningen inom fyra (4) veckor och färdigställa utredningen inom åtta (8) veckor från inkommande remiss.

Nivå 3:

Påbörja (från inkommen remiss) utredningen inom fyra (4) veckor och färdigställa utredningen inom tio (10) veckor från inkommande remiss.

”Påbörja utredningen” = någon form av första vårdinsats, vilken sedan alltid journalförs. Det kan t ex rörande som ett inledande/presenterande samtal, utskick av skattningsformulär eller ett regelrätt besök.

VAD BETYDER ”UTFÖRANDETID”?/NÄR RÄKNAS EN UTREDNING SOM FÄRDIGSTÄLLD?

Utredningstiden inom alla nivåer inkluderar även återgivning av utredningsresultatet och skriftligt remissvar till remittenten. En utredning är alltså inte klar förrän samtliga återgivningar är genomförda och alla anteckningar/utlåtanden är färdigställda och journalen komplett/signerad.

FÖRSENAD UTREDNING

Om eventuell försening föreligger, och där försening går att härleda till patienten och dennes behov, kan slutförandetiden förlängas efter remittentens skriftliga godkännande. Meddela Benedicte skriftligen i WD om behov av förlängd utredningstid/dispens behövs. Benedicte journalför alla dispensbesked varefter de inkommer.

För varje påbörjad sjudagarsperiod (se utförandetider enligt punkten 6.3) som förseningen varar ska vite betalas med 25 % av värdet av utredningen som inte har utförts. Dock ska vitet i sin helhet inte överstiga 100 % av kostnaden för fullständig utredning.

Om patienten är orsaken till försening dvs patient har inte medverkat till utredningen och leverantören kan bevisa att så är fallet, utgår inget vite.

TOLK

Eventuell tolk bokas in av sekreterare i samband med att remissen inkommer till Bonliva Care. Om tolk bokats så syns detta tydligt i besöksbokningen i kalendervyn i WD.

KVALITET OCH UTFÖRANDE

Leverantören ska utreda barn med misstanke om ADD/ADHD och/eller autism med eller utan samtidig misstanke om intellektuell funktionsnedsättning. Leverantören ska följa Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism och riktlinjer från svenska föreningen BUP. Utredningen ska innefatta differentialdiagnostik gällande alla förekommande psykiatriska tillstånd och psykosociala svårigheter. Utredningen ska ge en bred funktionsbeskrivning.

I det fall leverantör bedömer att drogscreening bör göras avseende patient, ska leverantör kontakta BUP hos regionen (alternativt remittent vid utomlänspatient). NP-utredning ska inte göras under pågående drogbruk.

Regionen godkänner inte att utredningar görs via videolänk/telefon.

Samtal med förskola/skola och enkel anamnesupptagning/föräldraanamens och återgivning till skola och socialtjänst kan ske via videolänk/telefon.

I de fall familjen önskar återgivning via länk kan det tillgodoses.

Om utredning utmynnar i en misstanke om bredare problematik och annan utredningsnivå är aktuell måste detta återkopplas till beställaren innan fördjupad utredning.

UTREDNINGENS INNEHÅLL

Nedan följer de krav regionen ställer på innehåll av respektive utredningar inom NP-utredningars olika nivåer. Alla följande delmoment i utredningen ska dokumenteras i sin helhet i journal och sammanfattas i utlåtande.

Anamnes

I anamnesen ska patientens utveckling liksom symtomutveckling kartläggas. Anamnesen ska vara av en sådan omfattning att den ger underlag för att kunna göra en differentialdiagnostisk bedömning och värdera samsjuklighet.

Psykologisk utredning/bedömning

Psykolog ska genomföra en psykologutredning med relevanta och nationellt rekommenderade bedömningsinstrument.

Psykologutredningen syftar till att ge en bild av patientens funktionsförmåga med ett tydliggörande av den enskilda patientens styrkor och svårigheter.

I den neuropsykologiska utredningen ska patienten ges möjlighet att visa sina maximala förmågor.

Områdena nedan ska undersökas och dokumenteras:

·       Allmän begåvnings- och utvecklingsnivå

·       Övriga kognitiva funktioner med relevans för utredningen

·       uppmärksamhet, exekutiva funktioner, minne och mentaliseringsförmåga

·       Social interaktion, kommunikation samt begränsade och repetitiva beteenden

·       Adaptiv funktionsförmåga

·       Patients allmänna mående, förekomst av psykiatriska symptom

Samlad bedömning - LÄKARE

Vid det differentialdiagnostiska övervägandet ska förekomsten av flera samtidigt förekommande funktionsnedsättningar, somatiska, neurologiska eller psykiatriska sjukdomstillstånd vägas in.

Den samlade bedömningen ska dokumenteras som en del av utlåtandet och minst omfatta:

·       Diagnos/er enligt aktuell ICD och DSM kod och klassifikation inklusive nivå på svårighet som t ex Lindrig, Svår.

·       Diagnoskriterier, beskrivning av grund med konkreta exempel för varje uppfyllt kriterium. Differentialdiagnostiska överväganden.

Vid förekomst av nedanstående svårigheter skall dessa också kommenteras i text:

·       Språkstörning

·      Specifika inlärningssvårigheter som dyslexi och dyskalkyli

·      Syn- eller hörselskada

·       Neurologisk sjukdom som epilepsi, cerebral pares, ryggmärgsbråck och muskelsjukdomar

·       Andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/tillstånd som ADHD, tics-problematik eller intellektuell funktionsnedsättning.

·       Psykiatrisk samsjuklighet som affektiva störningar, ångestproblematik, tvång

·       Omgivningsfaktorer social problematik, otrygghet, traumatiserande händelser, dysfunktionellt samspel

·       Eventuellt missbruk

NP-utlåtande: Sammanfattande bedömning av psykolog och läkare

Samtlig information som bedömningen grundar sig på och delmoment/tester, undersökningar ska finnas i sin helhet i journalanteckningsform.

I den sammanfattande bedömningen skall följande ingå:

·       Frågeställning för utredning

·       Tidsperiod för utredning

·       Deltagare samt namn på utredande läkare och psykolog

·       Sammanfattning av anamnes

·       Beskrivning individens styrkor och svagheter

·       Sammanfattning av resultat av tester, screening och metoder

·       Sammanfattande bedömning av psykolog och läkare

·       Ställningstagande till om utvidgad somatisk undersökning behövs (genetisk, neuroradiologisk, EEG)

·       Sammanfattande diagnostisk bedömning med differentialdiagnostiska överväganden, personens funktionsnivå, symtomens svårighetsgrad och eventuell samsjuklighet

·       Leverantören ska använda båda koderna DSM och ICD i återföring av utredningsresultatet.

·       Leverantören ska specificera eventuell svårighetsgrad på ADHD och nivå på Autism enligt DSM-5 och diagnos enligt gällande ICD.

·       I sammanfattningen ska det tydligt framgå att diagnos har identifierats eller om utredningen utesluter neuropsykiatrisk diagnos, och vilka diagnostiska kriterier som uppfylls

·       Rekommenderade åtgärder relaterat till diagnosspecifik behandling

Utlåtande skickas till förskola/skola efter samtycke från förälder. Utlåtande ska vid neuropsykiatrisk diagnos innehålla funktionsbeskrivning, duration, funktionsnivå och aktivitetsbegränsning för att föräldrar i förekommande fall ska söka omvårdnadsbidrag från Försäkringskassan.

Region Värmland/remittent bedömer om ytterligare utredning/behandling kommer att erbjudas efter utredning.

Barnanpassat utlåtande (skriftligt i enkelt språk med visuellt stöd):

·       Beskrivning av syftet med utredningen; Vad barnet ville ha hjälp med

·       Beskrivning av vad som gjorts under utredningen

·       Barnets styrkor, intressen och svårigheter

·       En förklaring av eventuell diagnos och vad det innebär

·       Vad barnet behöver fortsatt stöd i, eventuella tips på appar och hemsidor etc.

Vid ställd diagnos

Intyg till Försäkringskassan för omvårdnadsbidrag ska skrivas om familjen har behov av det, kopia bifogas remissvaret.

REMISSVAR

Remissvar ska innehålla:

·       Kommentar om hur återgivning och diagnostisk konklusion har mottagits av barn och vårdnadshavare  detta kan redogöras för i återgivningsanteckningen

·       Skriftligt utlåtande

·       Samtliga journalkopior

OBS! Om en patient får autism och ADHD så skickas remissvar tillbaka till remittenten (alltså BUP). Om patient erhåller IF-diagnos så upprättar psykologen en remiss till HAB samt skickar remissvar till remittenten (BUP).

Kom ihåg att det alltid är sekreterarna som skickar remissvar!

UTREDNINGSMATERIAL

Psykometrisk testning

Dessa test finns på mottagningen:

-              WPPSI-IV                                                          2 uppsättningar

-              WISC-V                                                              3 uppsättningar

-              WAIS-IV                                                             2 uppsättningar

-              SON-R 2-8                                                       1 uppsättning

-              SON-R 6-40                                                    2 uppsättningar

-              ADOS-2                                                             2 uppsättningar

-              WNV                                                                    1 uppsättning

-              CPT3                                                                    2 datorer och stickor

-              RCFT                                                                    1 uppsättning

Rättning av WISC + WPPSI finns via Q-global. WAIS rättas manuellt.

Skattningsformulär

Dessa skattningsformulär finns på mottagningen:

-               ABAS-3

-               BRIEF-3

-               SRS-2

-               Beck ungdomsskalor

-               Jag tycker att jag är-2

-               DUDIT

-               PCL-5

-               Traumahändelser mini

-               CATS

-               RCADS

-               PHQ-9

-               GAD-7

-               MADRS

-               5-15

Nedan skattningsformulär finns digitalt via HTS (rutin finns på intranätet) :

-              ABAS

-              BRIEF

-              SRS-2

-              Jag tycker att jag är-2

-              Beck ungdomsskalor

Använd alltid digitala skattningsformulär när så är möjligt!

Läkarutrustning

Denna utrustning finns på mottagningen:

-              Våg

-              Längdmätare  

-              Pennlampa  

-              Reflexhammare  

-              Blodtrycksmätare (automatisk med manschetter i olika storlekar)

-              Stetoskop (det är så klart okej att använda sitt eget, om så föredras)  

Övrigt (för läkare och psykologer)

-              Salivprov (används på indikation)

-              Alkomätare (används på indikation


RUTIN FÖR SUICIDRISK FÖR VÄRMLANDSPATIENTER
För mer generell information avseende BCs interna riktlinjer avseende suicidrisk, vänligen se Suicidrisk under Verksamhetsrutiner i menyraden.

1) Vid akuta ärenden - hänvisa direkt till BUP-akuten.
2) Ring den lokala BUP-akutenheten och förbered gärna personalen att en patient är på väg in.
3) Journalför den aktuella bedömningen och skriv vid behov ut journalen som familjen sedan kan ta med sig till BUP-akuten.
4) Ring till BUPs mottagningsväxel samma dag eller dagen efter och informera om handläggningen. Ta hjälp av våra administratörer vid behov så de kan ringa åt er samma dag eller dagen efter. Viktigt är då att de fått någon form av överlämning gällande varför patientärendet bedöms som akut/subakut och varför vi kontar BUP nu. 

Alla ärenden, subakuta som akuta, kräver en individuell bedömning för att handlägga på det mest optimala sättet. I och med att vi inte har möjlighet att följa upp patientärenden och BUP har ett aktivt vårdansvar är det önskvärt att vi snabbt får kontakt med BUP vid subakuta ärenden. Det innebär alltså att vi ringer mottagningsväxeln under deras öppettider eller ber administratörerna om hjälp att göra detta. Under samtalet med BUP ber vi dem kalla familjen skyndsamt för uppföljning, under utredningens gång. Känner du som utredare minsta osäkerhet, hänvisa till BUP-akuten utifrån ovanstående rutin.

BUP har hänvisat till att vi ringer deras mottagningsväxel med nummer: 010-8317184. Någon svarar på detta nummer alla vardagar, dock endast mellan kl 11-12 varje dag. 

FÖRTYDLIGANDEN FRÅN UPPHANDLINGENS FRÅGOR OCH SVAR

Fråga

Fråga utifrån 9.3.1 Nivå 1 (ADHD/ADD) punkt i dokument "Mall för upphandling": Bedömning av

patientens kognitiva funktion, begåvningsnivå. Innebär det kognitiv testning med ex. Wechsler-

skala (WAIS-IV,WISC-V, WPPSI-IV)?

Svar

Ja.

Fråga

Angående 1.1.2.1. och olika nivåer av utredningar. I nivå 3: Vad menas med "komplex problematik"? Ge exempel på en patient i nivå 3 och vad komplex problematik kan vara.

Svar

Regionen syftar till Neuropsykiatrisk problematik med samsjuklighet (tex depression, ångest, tvångssyndrom) och eventuell social problematik.

Fråga

Kan delvis förstå ansatsen med utredningar på olika nivåer. Erfarenhetsmässigt så uppstår det dock ofta en misstanke om att t.ex autism finns med och förklarar svårigheterna utan eller med ADD/ADHD även efter en initial bedömning från BUP. Hur förväntas vi agera i ett sådant läge om en ADD/ADHD-utredning är avropad? Ska BUP kontaktas för klartecken till bredare utredning, eller ska ett resonemang om autism som förklaringsmodell finnas med i utlåtandet? Tyvärr är det illa spenderad tid och möda för alla inblandade att rekommendera en fördjupad utredning runt autism när utredningen ändå blivit av och patienten finns på plats.

Svar

Om utredning utmynnar i en misstanke om bredare problematik och annan utredningsnivå är aktuell måste detta återkopplas till beställaren innan fördjupad utredning.

Nedan finner du ett dokument innehållande frågor och svar som kan vara nyttiga för dig att läsa igenom.

Läkarinstrument och testmaterial

Du behöver inte ha med dig eget testmaterial när du utreder vid Bonliva Care – allt finns på plats. Vi har tre uppsättningar av de vanligaste testerna men skulle ni vara fyra barn/vuxenutredare på plats samtidigt så synka gärna med dina kollegor gällande testen.

Var noga med att läsa igenom Bonliva Cares utredningstider innan du påbörjar ditt första uppdrag (se under Neuropsykiatriska utredningar). Efter avslutat patientbesök kan du lämna testmaterial i i journalskåpet, alternativt ta med dig råmaterialet hem. Observera att råmaterialet måste vara avidentifierat i enlighet med rådande lagstiftning avseende tystnadsplikt och sekretess om du väljer att ta det med dig hem! Mer information om detta finner du i avsnittet "Tystnadsplikt och sekretess”.

När det sedan blir dags att arkivera det testpsykologiska råmaterialet ska du lägga in det i ett arkiveringskuvert (som finns på mottagningarna). På kuvertet ska du skriva följande:

  • patientens för-och efternamn
  • personnummer
  • datum för arkivering

kuvertet lägger du sedan i journalskåpet i lådan som heter "Klara utredningar". Sekreterarna ansvar sedan för att arkivera råmaterialet.

Mottagningarna har datorer för CPT3-testning. Dessa  innehåller även digitala rättningsprogram för WAIS respektive ADOS. Användarnamn och lösenord till datorn står på undersidan av datorn. Användarnamn och lösenord till test och rättningsprogram står på en lapp när du öppnar datorn.

Q-global

Vi har digital rättning (Q-global) för WISC och WPPSI. Instruktioner om hur du får tillgång till Q-global mailas till dig i samband med uppdragsstart - säg gärna till sekreterarna om du av någon anledning inte mottar detta mail så löser vi det omgående. Utöver Q-global finns digital WAIS-rättning på Stockholmsmottagningen.

Digitala formulär i HTS

För att använda er av de digitala formulären behöver ni logga in på: https://www.hogrefe-online.com/HTSEnvironment/main.

Tips: kopierauppgifterna och klistra in i fälten istället för att skriva.

Serienummer:

0308005907

Lösenord:

zu0Tyiwuy

Test- och rättningsdator

Silvrig Mac:

Lösenord dator: Sommar2020!

CPT3 lösenord: mhs

Om du arbetar helg eller kväll och personalen inte är här får du information om vart nyckeln finns att hämta.

Lösenord till svart HP-dator: Teatergrillen24!

Lösenord till CPT-3: mhs

Dator innehåller även digitala rättningsprogram för (WAIS respektive ADOS).

Rättningsprogram WAIS-IV:

Användarnamn: wais-iv

Lösenord: wais-iv 

Arbetsredskap

Datorer

Som konsult behöver du ta med dig egen dator, som anställd arbetar du från din egna jobbdator som du tillgivits i samband med att du börjar din tjänst.

Skrivare

Via appen, snabbåtkomst, generera QR kod och lägg på skivaren, alternativt skriv in koden.

Telefon

Du som konsult behöver ha med dig en egen telefon för tjänstesamtal under pågående utredning. Du som är anställd kliniker får tillgång till tjänsttelefon. Om du vill att ditt nummer ska vara skyddat vid utgående samtal slår du in #31# följt av det nummer du planerar ringa. Detta fungerar hos de flesta mobiloperatörer. Ditt telefonnummer och mailadress kommer inte att stå med i kallelser utan där hänvisar vi till Bonliva Cares mottagningsnummer och mailadress för övriga frågor.

Mail och Wi-Fi

Som konsult har du möjlighet att välja att använda din egen mailadress under ditt uppdrag men vi tilldelar gärna dig en Bonliva Care-mailadress. Om du önskar detta så ber vi dig kontakta sekreterarna.

Wi-Fi (lämnas ej ut till patienter):

Gå in via appen, scrolla vidare till Snabb åtkomst, dra i överradsmenyn vidare till autentiseringskod och ange det på dator och telefon.

Underleverantörer:

Som underleverantör så står Bonliva Care inte för boende och resor. Om du önskar tips på boende så kontakta adminstrationen.

Löntagare:

Om du är anställd så står Bonliva Care för resor och boende till den maxkostnad som du hittar i ditt anställningsavtal.  Kontakta service@bonliva.se för att få hjälp med detta.

Personlarm via Securitas

Vi har ett personlarm som du behöver bära när du vistas själv i lokalerna ensam. Läs instruktioner nedan noga. Känner du dig minsta osäker på hur du ska hantera larmet vill vi att du kontaktar oss för en genomgång. Larmet finner du i testrummet. Det är viktigt att du placerar larmet i laddningsdockan när du är klar för dagen.

Tänk på:

  • Larmet är avsett för nödsituationer, där det föreligger fara för liv och hälsa
  • Enheten behöver laddas dagligen, sätt därför alltid i larmet i laddningsdockan innan du går för dagen
  • Enheten är alltid i skarp drift hos larmcentralen!

För att larma
När du trycker på larmknappen (stora gula knappen) vibrerar apparaten till. När larmcentralens system har förstått att enheten larmar så vibrerar den igen, ca 15 sekunder efter detta lyssnar operatören på dig.

Operatören talar inte med dig om du inte söker kontakt med operatören först. Om situationen tillåter det så säg: ”larmcentralen, hör du mig?” vid kontakt kan du informera operatören om situationen.

Parallellt med att operatören lyssnar på dig, så följer en annan operatör den gällande instruktionen.

Viktig information som operatören behöver:
(även om du inte kan tala direkt pga. situationen)
Vad har hänt? Skadade, inblandade, gärningsmän, signalement, beväpning, nuläget. Detta så att operatören kan klarlägga vilka insatser som krävs.

Provlarm (ring alltid Securitas före provlarm):
Bonliva Care provlarmar kontinuerligt men om du som kliniker vill försäkra dig om att allt fungerar som det ska innan du börjar arbeta kan du även provlarma själv. Se instruktioner nedan.
Vid provlarm mot larmcentralen, ring först till 010-470 69 77
1. Uppge enhetens larmnummer (948519)
2. Uppge personlig/gemensam kod (2020000)
3. Fråga om belastningen tillåter provlarm nu

Lämpliga tider för provlarm är 09.00-11.00, 14.00-16.00, 23.00-05.00. Provlarm utföres vid behov, normalt är 1 gång per månad.

Falsklarm
Om du råkar lösa ut larmet av misstag, säg då i larmenheten att det är ett falsklarm, ring sedan upp larmcentralen (010-470 69 21) och uppge din enhets larmnummer (949074) och din behörighetskod (202000). Ni kan aldrig återkalla ett larm utan samtal om eventuell återtagning kommer till Verksamhetschef eller Operativ chef. Meddela därför snarast Benedicte Good vid falsklarm så att vi kan stoppa utryckning.

Överfallslarm

I testrummet på mottagningarna finns även överfallslarm som du kan ha i fickan under dina besök. Larmet avger ett mycket högt ljud, vilket påkallar uppmärksamhet, vid behov. Observera att överfallslarm används när andra kollegor befinner sig på mottagningen – vid ensamarbete ska personlarm alltid användas. 

Ladda ner våra vanliga frågor och svar för psykologer i Värmland >
Att tänka på!
Lokal
  • Kontakta sekreterare/verksamhetschef om du önskar en tagg, för arbete under kvällar och helger.
  • Läs noga igenom instruktioner för personlarm via Securitas.
Mottagningsrum
  • I samband med att du lägger upp bokningsbara tider i Webdoc, utgår du från att du fått bekräftat från sekreterare att det finns lediga rum. Kontakta administrationen om du blir osäker.
  • Meddela sekreterare/verksamhetschef i god tid om test-, arbets- eller förbrukningsmaterial börjar ta slut.
Datorer
    Som konsult behöver du medta egen dator.
Koder
  • Gemensam kod Personlarm: 202000