Nedan finner du rutiner och riktlinjer avseende arbetsmiljö
För dig som är löntagare
Arbetsmiljö
För att skapa en så god arbetsmiljö som möjligt är det viktigt att du som konsult eller anställd deltar aktivt i arbetsmiljöarbetet. Genom att följa givna föreskrifter, rutiner och arbetssätt samt använda eventuell skyddsutrustning och i övrigt vara rädd om dig själv och andra förebygger du ohälsa och olycksfall.
Det är även viktigt att du rapporterar risker, tillbud och olycksfall till Bonliva Cares verksamhetschef. Om du skulle vara med om en olycka eller ett tillbud under arbetet, eller på väg till eller från arbetet, ska verksamhetschef skyndsamt kontaktas. Det gäller både olyckor eller tillbud med eller utan personskada samt hot- och våldssituationer.
För situationer som uppstår utanför kontorstid (8-17 mån-fre) ska jouren omgående kontaktas på 070 000 27 70. Våga fråga om det är något du inte förstår eller hör av dig till verksamhetschef så hjälper vi dig.
Arbetsmiljöverket har tagit fram guiden ”Säkrare dag som bemanningsanställd” som du gärna får läsa igenom, där får du tips om hur du skapar en säkrare arbetsdag.
Att tänka på!
Att arbeta i Webdoc
- Inlogg till Webdoc sker via BankID
- För nya Webdoc-användare hänvisar vi till avsnittet "Nybörjare Webdoc"
- För redan rutinerade Webdoc-användare hänvisar vi till avsnittet "Van Webdoc-användare"
- För att få tillgång till NPÖ behöver du SITHS-kort samt behörighet (meddela sekreterare)
Bokning av tider
- Lägga in dina tider och datum samt besökstyp direkt i Webdoc
- Lägg in en kommentar på din/dina bokningar vid behov
- Sekreterare bokar in dina patienter
Kallelser
- Återgivning, intervjuer och telefonsamtal bokar du in själv med patient/vårdnadshavare
- Kom ihåg att boka in besöken i Webdoc
Journalkopior
- Sekreterare begär ut journalkopior och andra viktiga dokument
- Önskar du kompletterande journalhandlingar, meddela snarast sekreteraren eller använd blanketten ”Journalrekvision” i Webdoc
- Inför nybesök, läs noga in dig på patienten i Webdoc och NPÖ (vid behov)
Tidsram för utredning
- Sekreterare ser till att första utredningsinsatsen bokas in inom fyra veckor (patienter via Region Dalarna avtal)
- Sekreterare ser till att första utredningsinsatsen bokas in inom tre veckor (patienter via Sörmland/Västmanland avtal)
För dig som är underleverantör
Arbetsmiljö
För att skapa en så god arbetsmiljö som möjligt är det viktigt att du som konsult deltar aktivt i arbetsmiljöarbetet. Genom att följa givna föreskrifter, rutiner och arbetssätt samt använda eventuell skyddsutrustning och i övrigt vara rädd om dig själv och andra förebygger du ohälsa och olycksfall.
Det är även viktigt att du rapporterar risker, tillbud och olycksfall till Bonliva Cares verksamhetschef. Om du skulle vara med om en olycka eller ett tillbud under arbetet, eller på väg till eller från arbetet, ska verksamhetschef skyndsamt kontaktas. Det gäller både olyckor eller tillbud med eller utan personskada samt hot- och våldssituationer.
För situationer som uppstår utanför kontorstid (8-17 mån-fre) ska jouren omgående kontaktas på 070 000 27 70. Våga fråga om det är något du inte förstår eller hör av dig till verksamhetschef så hjälper vi dig.
Arbetsmiljöverket har tagit fram guiden ”Säkrare dag som bemanningsanställd” som du gärna får läsa igenom, där får du tips om hur du skapar en säkrare arbetsdag.
Att tänka på!
Första besöket med ny patient/vårdnadshavare
- Utförlig information rörande utredningsförfarandet och tystnadsplikt ges vid det första besöket.
- Patientens/vårdnadshavarens identitet ska alltid kontrolleras innan utredningen sätter igång.
Registrera besök samt betalning/frikort
- Besök som patienten/ vårdnadshavare/skola/anhörig och du kommit överens om ansvar du själv för att lägga in i Webdoc.
- Psykolog ansvarar även för att komma överens om tider för återgivning samt lägga in dessa besök i Webdoc.
- Sekreterare bokar in de första besöken på de tider du angivit i Webdoc.
- Du som konsult ansvarar för att registrera alla besök oavsett om besöket blir av eller ej - VIKTIGT!
- Sekreterarna registrerar Frikort
Din psykiska, sociala och fysiska arbetsmiljö
Hur du upplever din psykiska, sociala och fysiska arbetsmiljö är mycket viktigt för oss. Du ska alltid känna dig trygg i ditt arbete ute i verksamheten. Om du upplever brister i arbetsmiljön, kontakta omgående verksamhetschef. Det kan exempelvis gälla att du inte får det stöd du behöver, bristfällig arbetsutrustning, avsaknad av säkerhetsmaterial, stress, ofredande, trakasserier eller mobbning.
Inga av våra konsulter eller anställda ska under några omständigheter bli utsatt för någon form av hot eller våld. Om du blir utsatt för, eller känner oro att bli utsatt för, hot och/eller våld i ditt arbete ska du omgående ta kontakt med verksamhetschef. Vi arbetar förebyggande mot hot- och våldssituationer genom riskbedömning där eventuella åtgärder genomförs och följs upp regelbundet.
Du har ett ansvar att medverka i arbetsmiljöarbetet mot förebyggandet av hot- och våldssituationer samt genomföra de åtgärder som är nödvändiga. Du behöver följa rutiner och instruktioner och iaktta eventuell försiktighet som behövs för att undvika ohälsa och olycksfall. Om du bedömer att en arbetsuppgift kan leda till en hot eller våldssituation ska du omgående ta kontakt med verksamhetschef. Om det skulle uppstå en hotfull eller våldsam situation är det viktigt att du följer arbetsplatsens riktlinjer kring hur du agerar vid hotfulla eller våldsamma situationer. Vid en eventuell hot- och våldssituation, är det viktigt att du får den hjälp och det stöd som du behöver, därav upprättas en individuell handlingsplan för krisstöd i direkt anslutning till händelsen.
Nedan finner du en generell handlingsplan om en hotfull eller våldsam situation uppstår:
- Få en snabb överblick över vad som sker
- Om du är ensam på arbetsplatsen, larma Securitas via Personlarmet
- Rädda liv/ta hand om utsatt person
- Utrym lokal vid behov
- Larma alltid polis vid hotfull situation
- Larma enligt arbetsplatsens rutiner
- Försök lugna ner situationen om möjligt
- Möt polis/ambulans Informera verksamhetschef
- Dokumentera händelsen
Trakasserier, diskriminering och kränkande särbehandling
Vi har nolltolerans mot diskriminering, trakasserier och kränkande särbehandling. Inga av våra konsulter ska under några omständigheter bli utsatt för eller utsätta andra för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier eller i övrigt kränkande särbehandling.
Exempel på trakasserier och kränkande särbehandling är: stötande/kränkande kommentarer, mobbning/social utfrysning, förlöjligande och medvetna förolämpningar.
Om du bryter mot riktlinjerna i denna policy, kan du meddelas disciplinpåföljd samt en eventuell omplacering eller avbrutet uppdrag. Om du är utsatt för diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier eller i övrigt kränkande särbehandling, vänd dig till verksamhetschef.
För mer information om hur du går tillväga om du utsätts för, eller vet annan medarbetare som utsätts för, trakasserier eller kränkning, vänligen läs vår handlingsplan:
