Verksamhetsrutiner / Rutin medicinsk behandling

Denna sida avser rutiner för medicinsk behandling

Hur egenanmälan inkommer till oss

Patient/vårdnadshavare hör av sig via telefon/kontaktformulär, alternativt så meddelar ansvarig psykolog sekreterare, via internmeddelande i Webdoc, att en patient är intresserad av läkemedelsbehandling.

Sekreterare skickar ut ”Egenanmälan” via länk från Vårdrummet. Läkemedelsförteckning måste skickas in till administrationen separat via reguljär postgång av patienten. Detsamma gäller neuropsykiatriskt utlåtande från utredning hos annan vårdgivare än Bonliva Care.

Inkommen egenanmälan samt granskning

Sekreterare meddelar ansvarig läkare för läkemedelsbehandling, via internmeddelande i Webdoc, att egenanmälan samt relevant dokumentation inkommit.

- Läkare tar ställning till om läkemedelsbehandling är lämplig eller inte utifrån svaren i egenanmälan och tillhörande dokumentation (läkemedelsförteckning och tidigare NP-utlåtande från ev. tidigare utredningen). Läkare beslutar om egenanmälan avslås eller godkänns, alternativt om kompletterande information behöver inhämtas. Läkare kontaktar vid behov patient/vårdnadshavare för att meddela om egenanmälan avslås samt om kompletterande information behöver inhämtas. Vid behov kan läkare fråga sekreterare om hjälp med inhämtande av information. Dialogen förs via internmeddelanden i Webdoc.

- Vid behov upprättar läkare en journalanteckning, ”Administrativ åtgärd”, innehållande motivering till varför en egenanmälan avslås.

- Läkare skickar internmeddelande via Webdoc till sekreterare om huruvida egenanmälan ska gå vidare till behandling eller ej samt ger förslag på besökstid för medicinsk bedömning.

- Sekreterare lägger upp besökstid för medicinsk bedömning i Webdoc i bokningskalendern Digital mottagning, bokningstyp “Läkarbesök medicin”.

Bokning av patient

Sekreterare bokar patient på medicinskt bedömningssamtal med läkare. Kallelse och sms-bekäftelse till patient/vårdnadshavare. Via egenanmälan har mailadress inkommit från patient/vårdnadshavare och patient bjuds in till videomöte via den krypterade tjänsten Kaddio där det medicinsk bedömningssamtalet hålls digitalt.

-    Vid bedömningssamtal utgår läkare från den somatiska undersökningen i samband med neuropsykiatrisk utredning för att inhämta information om puls, blodtryck, längd och vikt. Alternativt kollar läkare på nya värden som patienten har rapporterat in i samband med att läkare har granskat egenanmälan. Läkare ser även till inkommen läkemedelsförteckning samt eventuellt neuropsykiatriskt utlåtande från utredning utförd hos annan vårdgivare än Bonliva Care. Utifrån ovan samt intervju med patienten/vårdnadshavare gör läkaren en bedömning om vilken behandling som kan vara aktuell för patienten.

·   Alternativ 1: Patient/vårdnadshavare samtycker till planerad behandling och önskar sätta igång i samband med bedömningssamtalet. Receptförskrivning och medicinsk insättning sker då i samband med bedömningssamtalet.

·   Alternativ 2: Patient/vårdnadshavare vill ha betänketid och återkommer med beslut om huruvida man vill starta läkemedelsbehandling. Läkare informerar sekreterare, via internmeddelande i Webdoc, som bokar in ett ytterligare digitalt besök för insättning. Sms-bekräftelse om besöket skickas till patient/vårdnadshavare samt administrativ anteckning upprättas kring skeendet.

-  Efter genomförd bedömning kan det hända att patienten ombeds lämna bevakat urinprov för att utesluta drogbruk och/eller blodprov för att mäta eventuella alkoholmarkörer. Detta görs för att fastställa att patienten inte tar skada av det nya läkemedlet och för att säkerställa att läkemedlet inte används på ett skadligt vis. Provtagningen bekostas av patienten själv/vårdnadshavare.

Behandlinsplan

- Läkare meddelar SSK och sekreterare att en patient har påbörjat en läkemedelsbehandling. Sekreterare skickar sms till patient/vårdnadshavare med information om läkemedelsbehandling, (se länk här: https://info.bonliva.se/lakemedelsbehandling-adhd). SSK sätter upp patient på väntelista för uppföljande halvårssamtal med läkare.

-   Första samtal med SSK, ca 2 v efter medicininsättning.

-   Flera uppföljningssamtal sker mellan patient/vårdnadshavare och SSK där dosering och mående diskuteras och stäms av. SSK kopplar in läkare vid behov och avstämning.

·    Somatiska värden ska löpande rapporteras in via telefonsvarare eller kopplas direkt till SSK:s telefon.

·    Vi vill ha värden avseende puls, blodtryck, vikt och längd. Vi önskar även information avseende sömn och aptit.

·    Vi rekommenderar alltid i första hand att värdena tas vid apotek, av SSK vid Elevhälsa eller via vårdcentral. I andra hand nämner vi inköp av egen blodtrycksmätare mm.

-  SSK kontaktar läkare via internmeddelande gällande behov av receptförskrivning eller övrig patientinformation som läkaren bör få till sig.

-  Uppföljande samtal med läkare sker efter 6 månader från den medicinska bedömningen.

-  Inför det uppföljande halvårssamtal med läkare kontaktar SSK sekreterare via internmeddelande i Webdoc, vilken i sin tur kontaktar läkare kring besökstid för medicinsk uppföljning.

- Läkare skickar internmeddelande via Webdoc till sekreterare med förslag på besökstid för medicinsk uppföljning.

- Sekreterare lägger upp besökstid för medicinsk bedömning i Webdoc i bokningskalendern Digital mottagning, bokningstyp “Läkarbesök medicin” samt bokar på patienten. Sekreterare skickar länk med inbjudan till patientens/vårdnadshavares mailadress till digitalt videobesök i videotjänsten Kaddio.

Vid förlängd läkemedelsbehandling

-  Om det vid uppföljande halvårssamtal med läkare framkommer att patienten önskar fortsätta med läkemedelsbehandling via Bonliva Care meddelar läkare detta till sekreterare efter avslutat besök.

-  Sekreterare ringer patienten och stämmer av status kring fortsatt läkemedelsbehandling via Bonliva Care. Om så är fallet skickas en digital betalningsförbindelse för ny period för läkemedelsbehandling till patient/vårdnadshavare. Detta skickas via Vårdrummet.

Vid avslutad läkemedelsbehandling

-   Vid uppföljande halvårssamtal med läkare framkommer att patienten inte önskar förlänga sin läkemedelsbehandling hos Bonliva Care.

-   Läkare meddelar sekreterare att patienten önskar avsluta sin läkemedelsbehandling hos Bonliva Care.

·      Alternativ 1: Sekreterare skickar sms till patient/vårdnadshavare om avslutad läkemedelsbehandling samt med länkar för utvärdering.

·      Alternativ 2: Patienten meddelar läkare att hen önskar remiss för vidare läkemedelsbehandling hos annan vårdgivare. Läkare upprättar remiss och meddelar sekreterare att remiss samt eventuellt läkemedelsförteckning, journal och neuropsykiatriskt utlåtande kan skickas till den vårdgivare patienten önskar fortsätta sin läkemedelsbehandling hos.

-  Sekreterare skickar ovan per post.

-  Sekreterare skickar sms till patient/vårdnadshavare om avslutad läkemedelsbehandling samt med länkar för anonym utvärdering via Typeforms.

Uppföljning med administratör.

Sekreterare har tillsammans med SSK och/eller läkare kontinuerliga uppföljningar kring aktuella läkemedelspatienter. Dessa följs noggrant upp i ett samlingsdokument. Dokumentet innehåller patient-ID samt behandlingsupplägg. Dokumentet innehåller inga sekretessbelagda uppgifter så som person- eller kontaktuppgifter. All kommunikation gällande patienter förs via internmeddelande i Webdoc eller via telefon med behörig personal.

Avvikelser

Avvikelser rapporteras enligt sedvanlig rutin likt våra andra verksamhetsområden. Se HR - avvikelsehantering.

Priser:

Bedömningssamtal med psykiater:

2195 kr

Insättning samt sex månaders uppföljning med psykiater och sjuksköterska:

5 900 kr

Kompletterande läkarsamtal (vid behov efter avslutad uppföljning):

1 495 kr

Om du är i behov av en längre uppföljning än sex månader kommer ett individanpassat upplägg tas fram i samråd med läkare.

Observera att eventuell kostnad för provtagning kan tillkomma.

Att tänka på!
  • Det är extremt viktigt att du som kliniker noggrant använder dig av granskningsfilen och har en tät kontakt med ansvarig läkare/SSK samt sekreterare för att vi ska upprätthålla en god och kvalitativ vård.