Verksamhetsrutiner / Rutiner för psykologisk behandling

Här hittar du våra verksamhetsrutiner rörande arbetet med psykologisk behandling inom Bonliva Care. Här finns information om vad som är viktigt att tänka inför, under och efter genomförandet av behandlingen.

Boka behandlingssystem

Webdoc

På Bonliva Care använder vi oss av Webdoc som är ett webbaserat journalsystem. I samband med att du kontrakteras för utredningsuppdrag så kommer du få behörighet till journalsystemet. Inloggning sker via Bank-ID vid första inloggningen, därefter kan du upprätta ett lösenord du kan använda vid inloggning.

Är det första gången som du använder Webdoc ber vi dig gå in på fliken "Digitala system" och sedan avsnittet "Ny användare i Webdoc" för att ta del av en lathund med bilder och text på hur du enkelt orienterar dig i systemet.

Om du tidigare arbetat i Webdoc kan du enkelt följa de stegen som finns i samma flik men under avsnittet "Van användare i Webdoc". Här kan du ta del av det viktigaste du behöver veta för användandet hos just oss.

Bonliva Care är anslutna till NPÖ (Nationell patientöversikt) som är ett webbaserat verktyg för sammanhållen journalföring. Med NPÖ kan behörig vårdpersonal ta del av information som finns i patientens journal hos andra vårdgivare, oavsett journalsystem. För att få behörighet till NPÖ behöver du meddela sekreterarna.

Vi ser med fördel att du använder mailfunktionen i Webdoc för kontakt med administrativ personal och andra konsulter för patientärenden.


Bokning av tider

När du bokar återbesök i Wedboc är det viktigt att du väljer korrekt bokningstyp som önskas i bokningsvyn, exempelvis "Behandling psyk. Ny" vilket står fär Nybesök för psykologisk behandling eller "Behandling psyk. ÅB" som står för återbesök för psykologisk behandling. Du kan också välja om du vill boka digitala besök, välj då bokningstyp "Behandling digi NY" (nybesök) eller "Behandling digi ÅB" (återbesök).


OBS! Väldigt viktigt att du väljer rätt bokningstyp då alla har en specifik SMS-bekräftelse kopplade till sig.
Lathund för våra bokningstyper >>

Lägg in tiderna med minst fyra veckors framförhållning.

Skattningsformulär

Det är inget krav att använda sig av skattningsformulär under utredningar eller behandlingar, däremot är det rekommenderat att använda sig lämpliga skattningsformulär som en del av underlaget vid bedömning och utredning. Hos oss på Bonliva Care har vi tillgång till pappersformulär men också vissa digitala skattningar genom Hogrefes digitala skattningsystem (HTS). Det är psykologen själv som ansvarar för att skicka ut/ge ut de skattningsformulär som önskas i samband med påbörjad behandlingsinsats.

OBS! Vid användning av digitala skattningar är det psykologen själv som ger ut länken till formuläret.  

Observera att all post ska gå till följande adress: Bonliva Care, Sankt Eriksgatan 117, 113 43 Stockholm.

Bokning av tolk

Behov av tolk ska alltid framkomma i egenanmälan eller i samband med att den första bokningen görs genom psykologen själv eller i kontakt med administrativ personal. Om du som kliniker varit den som haft den första kontakten med inkommande patient för behandling som är i behov av tolkkontakt, är det mycket viktigt att administrativ personal informeras om behov av tolkkontakt så att det bokas på i samband med nybesöket och resterande återbesök.

Journalkopior

Vi behov av journalkopior från andra vårdgivare ansvarar psykologen själv be patienten att begära ut journalkopior från andra relevanta vårdgivare samt eventuella andra viktiga dokument. Sekreterarna kan sedan hjälpa till med att skanna in materialet i Webdoc under respektive patient. Journalanteckningar upprättas alltid av sekreterare i samband med att Bonliva Care tar emot dokument/ journalhandlingar, och på detta vis blir det lätt att se vilka dokument som mottagits och inte. Viktigt att notera är skattningsformulär inte skannas in utan att dessa alltid förvaras i journalskåpet. För att vara så väl förberedd som möjligt ser vi gärna att du läst in dig på allt underlag i Webdoc och om det behövs även NPÖ, inför nybesök. Om du önskar beställa journalkopior som inte redan rekvirerats kan du be sekreteraren att ordna detta, alternativt använda dig av blanketten ”Journalrekvision” i Webdoc.

Journalföring görs i regel efter varje patientbesök och senast en vecka efter det att besöket ägt rum. Alla journalanteckningar kopplade till en patient ska alltid författas i Webdoc, även om du som konsult har tillgång till ett annat journalsystem. Läs mer om sekretess under Dokumentation.

Besökstider

Vi rekommenderar att fysiska besök med nya patienter bokas in under sedvanliga arbetstider när lokalen är bemannad, i syfte att du som kliniker inte ska vara själv på mottagningen. I de fallen där du känner patienten väl kan du om som kliniker boka in och kalla till behandlingsbesök även på kvällar och helger. Vid behandlingsbesök i lokalen på kvällar och helger gäller sedvanliga säkerhet- och larmrutiner, läs mer på om de lokala rutinerna för respektive mottagning i menyn under "Välj mottagning" i menyn till vänster.

Prislista


Behandling för vuxna (fysiskt och digitalt)

Från 1 350 kr per tillfälle á 45 min besök.

Behandling för barn och ungdom (fysiskt och digitalt)

Från 1 350 kr per tillfälle á 45 min besök.

Föräldra- och anhörigstöd (fysiskt och digitalt)

Från 1 500 kr

Administrativa frågor som exempelvis rör bokningar, patientbesök, fakturering och sjukanmälan: mottagning@bonlivacare.se / 08-515 13 410

Avtalsfrågor: HR- och bemanningsansvarig inom Bonliva AB.

Kliniska frågor, klagomål, avvikelser och förbättringsförslag: Verksamhetschef benedicte.good@bonlivacare.se / 08-515 13 410

Ekonomiavdelningen: ekonomiavdelning@bonlivacare.se

Patienter hänvisas till: mottagning@bonlivacare.se / 08-515 13 410

Försening/Sjukdom

  • Vid försening: Ring eller mejla vår mottagning
  • Vid sjukdom: Ring eller mejla vår mottagning
  • Vid försening/sjukdom under helg/kväll: Träffar du patient efter 17.00 alt. på en helg, har du eget ansvar att meddela patient om uteblivet/försenat besök. Mejla även vår mottagning.

Utebliven/avbokad patient

Om patient uteblir/avbokar besöket direkt till dig som kliniker, kom ihåg att journalföra detta, ändra bokningstyp till Uteblivet besök/Sen avbokning samt informera våra sekreterare. Patienten behöver skrivas upp på vår väntelista samt debiteras.

Vid olycka eller tillbud

Om du skulle vara med om en olycka eller ett tillbud under arbetet, eller på väg till eller från arbetet, ska verksamhetschef på 076-000 27 71 omgående kontaktas. Det gäller både olyckor eller tillbud med eller utan personskada samt hot- och/eller våldssituationer. För situationer som uppstår utanför kontorstid (8-17 mån-fre) ska jouren omgående kontaktas på 08-515 13 410.

Uppföljning och utvärdering

Behandlaren bör regelbundet följa upp och utvärdera patientens mående och funktion – för att säkerställa att behandlingen ger förväntad effekt. Detta bör göras ca. var tionde besök, eller mer frekvent vid behov, samt vid avslut av behandling.

Nedan följer några förslag på formulär som kan användas. Självfallet kan behandlaren använda andra formulär, som passar behandling, behandlare och patient bättre. Uppföljningen/utvärderingen kan göras helt kvalitativt, genom frågor till patienten, dock är skattningsformulär alltid ett bra komplement i uppföljning/utvärdering, då det kan öka objektiviteten i bedömningen.

Skattningsresultat samt behandlarens bedömning och reflektion förs därefter in under rubriken ”Uppföljning” i journalmallen ”Återbesök behandling”.

Ångest

Generalized anxiety disorder 7 (GAD-7) - tolkning

Hospital anxiety & depression scale (HADS) - tolkning

Depression

Montgomery-Åsberg Depression Rating Scale (MADRS-S) - tolkning

Patient health questionnaire 9 (PHQ-9) - tolkning

Hospital anxiety & depression scale (HADS) - tolkning

Livskvalitet

Brunnsviken Brief Quality of life scale (BBQ) - rättningsfil

Behandlingsutveckling

Outcome rating scale (ORS) – självskattning gällande patientens upplevda utveckling i personligt välbefinnande, relationer, socialt samt allmänt.

Session rating scale (SRS) – självskattning gällande behandlingssamtalets kvalitet; relation, mål och ämnen, metod samt allmänt.

Barn/unga

Revised Children's Anxiety and Depression Scale (RCADS-C) – självskattning, lång version (47 frågor) - rättningsfil

Revised Children's Anxiety and Depression Scale (RCADS-C) – självskattning, kort version (25 frågor) - rättningsfil

Revised Children's Anxiety and Depression Scale (RCADS-P) – föräldraskattning, lång version (47 frågor) - rättningsfil

Revised Children's Anxiety and Depression Scale (RCADS-P)  – föräldraskattning, kort version (25 frågor)  - rättningsfil

(RCADS är normerat efter en amerikansk population, dock finns även normer för Island, vilket kan vara en population mer lik den svenska).