Adress: Ryggakuten, Repslagaregatan 15, 602 25 Norrköping
Nedan finner du information gällande vår mottagning i Norrköping. Klicka på respektive rubrik i menyn för att läsa mer.
Ta gärna del av vår turisthandbok som vi har tagit fram för personal som jobbar i Norrköping, den finns tillgänglig via denna länk.
Lokalen
Bonliva Cares mottagning ligger i Ryggakutens lokaler på Repslagaregatan 15 (602 25 Norrköping). Mottagningsrummen ligger på Plan 2. Hiss finns i byggnaden - säg till Petra i receptionen om du behöver nycklar till rullstolsrampen som leder till hissen på markplan. Ryggakutens reception är som regel bemannad mellan kl 08:00-16:00, måndag till torsdag. Receptionen håller lunchstängt mellan kl 12:00-13:00. Husdjur är tillåtna i lokalerna.
Rakt framför receptionen hittar du patienttoaletten. Personaltoaletten finns längst ned i den långa korridoren till vänster (om du står framför receptionen). Till vänster om personaltoaletten finns ett bokningsbart konferensrum som bokas i receptionen. Snett framför receptionen finns klädhängare och skoställ som konsulter och patienter är välkomna att använda. Du kan även hänga av dig kläder och väskor inne i lunchrummet, om du föredrar det.
Gemensamt kök för alla hyresgäster finns i den långa korridoren till vänster. Köket är välutrustat och du har fri tillgång till all utrustning som finns där inne, inklusive kyl, frys och mikrovågsugn. Alla tar hand om sin egen disk och vi hjälps gemensamt åt att tömma diskmaskinen, vid behov. Om du inte har med dig egen lunch till mottagningen så är det bara att gå ut på Repslagaregatan utanför mottagningen - området kryllar av restauranger.
Städning
Städning av lokalerna sker på tisdagskvällar och söndag förmiddagar. Om du träffar patient vid dessa tidpunkter utgår städningen i de rum som för tillfället används. Sätt gärna upp en lapp på dörren om att utredning pågår så slipper du att någon klampar in och stör mitt under besöket.
Avfallshantering
För lokalen i Norrköping finns utanför byggnaden kärl för papper, glas, metall, plast, pant och hushållssopor. Matavfall kastas i separat kärl i köket inne i lokalen. För avfallshantering av dokument som innehåller känslig information finns sekretesskärl i det första mottagningsrummet ("Ettan"). Ansvaret ligger på varje enskild medarbetare som befinner sig i lokalen att säkerställa att hantering sköts enligt ovan. Om du som besöker lokalen har några frågetecken kring detta går det bra att höra av sig till vår sekreterare. Vår miljöpolicy finns att läsa på bonlivacare.se.
Nycklar
Kod till ytterdörren är 8965*. Porten som leder in i byggnaden på markplan är upplåst kontorstid (07:00-18:00) måndag till fredag. Kvällar och helger krävs en svart "tagg/blipp" för att komma in i byggnaden. Vet du med dig att du kommer ta emot patienter under helger behöver du be receptionisten Petra upprätta en personlig tagg till dig. Patienter som ska utredas på kvällar och helger kommer således inte in i byggnaden, utan där måste du och patienten/vårdnadshavarna i förväg komma överens om hur ni gör. Antingen kommer du ned och öppnar vid utsatt besökstid, eller så får patienten/vårdnadshavarna ringa dig vid ankomst.
Dörren in till mottagningen (plan 2) är vanligtvis öppen kontorstider. Är dörren låst använder du koden nedan.
Kod in till mottagningen: 5983*
I köket finner du även ett nyckelskåp med nycklar till samtliga mottagningsrum, saknas en nyckel till ett specifikt rum innebär det att någon av dina kollegor redan installerat sig där. Häng tillbaka nyckeln när du gå för dagen. OBS! Det finns en extra nyckelknippa med nycklar till samtliga mottagningsrum + blipp på Elite Grand Hotell Norrköping om man mot förmodan har glömt sin blipp.
Kod nyckelskåp: 267
Vid akuta lägen kan du nå Petra på telefonnummer 070-946 55 11. Observera att numret är privat och att det därför inte får lämnas ut till patienter. Om du anländer till mottagningen på kvällen, en fredag eller en helg (gäller om du ej fått din tagg/blipp) så behöver du hämta ut en på Elite Grand Hotel Norrköping (Adress: Tyska Torget 2). Hotellet ligger cirka fem minuters promenad från mottagningen. Övriga tider kan du hämta ut taggen/blipp i receptionen. Det är enormt viktigt att nycklar och blipp returneras till Elite Grand Hotel Norrköping.
Skulle nyckeltaggen sluta fungera eller nycklar tappas bort så behöver du meddela sekreteraren snarast. Detta gör du enklast genom att maila mottagning@bonlivacare.se.Observera att ytterdörren in till Ryggakutens lokaler måste vara låst om Ryggakutens personal inte är på plats. Om receptionen är obemannad, titta efter Swish-skyltarna som står på receptionsdisken - är skyltarna nedplockade så gäller låst dörr. Patienter kan vid låst dörr meddela sin ankomst till mottagningen genom att ringa på ringklockan utanför entrén till Ryggakutens lokaler, varvid du kan släppa in för att sedan låsa efter dig igen.Den som sist lämnar Ryggakutens lokaler för dagen låser ytterdörren med både det övre och det undre låset.
För frågor rörande nyckelhantering, kontakta gärna Bonliva Cares sekreterare alternativ Petra.
Parkering
I närheten mottagningen finns både parkeringshus (bl a Parkeringshuset Ankaret), större parkeringsplatser (bl a vid Komvux/SFI på Skolgatan 7) och flertalet gatuparkeringar. En stor parkeringsplats finns även vid Spiralen köpcentrum.
Husdjur
Husdjur får vistas i lokalerna. Vänligen se Bonliva Cares hundpolicy som finns under verksamhetsrutiner för mer information.
Brandsäkerhet
Bonliva hyr lokaler från Ryggakuten, där Ryggakuten är Bonliva Cares hyresvärd. Den som äger byggnaden och är den egentliga hyresvärden för Ryggakuten är Castellum. Ryggakuten ansvarar för att underhålla, serva och kontrollera den utrustning som tillhandahålls av Castellum. Brandlarmet testas var tredje månad av Great Security AB, och information om när nästa brandövning äger rum finns uppsatt i köket och är tillgänglig för alla besökare.
Den förtydligade versionen klargör de olika parterna och deras ansvar, samt gör det tydligare var informationen om brandövningen kan hittas.
Brand, utrymning
Rädda-larma-Släck
Det första steget är alltid att rädda eller evakuera folk som kan befinna sig i fara. Det är dock viktigt att du gör detta utan att utsätta dig själv för risker. Se till att ta dig ut skyndsamt och att du håller dig i golvnivå. Försök att så snabbt som möjligt varna alla personer som kan påverkas av branden eller som direkt hotas av den, på så sätt gör du det möjligt även för andra att sätta sig i säkerhet. Säkerställ att 112 blivit kontaktade.
Om du som kliniker har en patient och/eller vårdnadshavare/anhörig på besök så ansvarar du för att ni gemensamt tar er ut genom nödutgångarna enligt beskrivningen ovan. Uppsamlingsplatsen som är markerad nedan gäller för samtliga besökare.
Att larma - ringlarmnumret 112 och berätta:
• Vad som hänt
• Var det brinner
• Varifrån du ringer
Det kan ta en stund innan brandkåren kommer men undertiden hinner du:
• Kalla på hjälp från övriga hyresgäster
• Börja flytta undan saker
• Se till att brandkåren kommer fram
Möt brandkåren och ge en kort beskrivning av läget.
Att släcka kan vara enkelt om du är med när elden startar.
• En våt handduk eller filt kan räcka för att kväva en brand. Alternativt brandfilt.
• Ryck ned brinnande gardiner och trampa på branden.
• Har branden hunnit längre - använd brandsläckare
Om du inte kan släcka själv. Försök begränsa och stänga in branden! Ex: En stängd dörr kan fördröja en brand i 10 -15 minuter.
Utrymning
Förebyggande åtgärder är ordning och reda, fria utrymningsvägar och rutiner för larm och utrymning.
Informera dig om utrymningsvägarna i anslutning till den egna arbetsplatsen. Uppsamlingsplats är på parkeringen utanför mottagningen.
Utrymningsväg
• Skall så direkt som möjligt leda ut i det fria eller till annat säkert ställe
• Skall hållas fri från hinder
• Som kräver belysning, skall ha nödbelysning som lyser upp tillräckligt vid strömavbrott
• Skall vara utmärkt med skyltar, om det inte är uppenbart obehövligt
Dörren till nödutgången är lätt att öppna och olåsbar.
Utrymningsplan behövs inte för arbetslokal vars storlek, läge och överskådlighet är sådan att en utrymningsplan uppenbarligen saknar betydelse för personalens säkerhet vid utrymning.
Övning och information ges i den utsträckning som behövs. Dock alltid i samband med nyanställning.
Alla ska känna tillrutinerna. Översiktskarta finns nedan.

Mottagningsrum
Bonliva Cares mottagning utgörs av två separata rum. Rummen kallas "Ettan,, "Fyran". "Ettan" är rummet närmast receptionen och "Fyran (med parkettgolv) ligger längst bort i korridoren. I "Ettan" finns testskåp (inklusive tester, testprotokoll och test-/rättningsdatorer), skattningsformulär, journalskåp, sekretesskärl, arkiveringskuvert samt en mobil läkarlåda. Rummet är tänkt att fungera som en form av testrum/ gemensamhetsutrymme. "Ettan" används i första hand till psykologbesök och "Fyran" (som innehåller läkarlåda, våg, längdmätare, alkometer och salivprovtagningskit) i första hand är avsett för läkare.
De dagar ingen läkare finns på plats går det dock naturligtvis jättebra att använda "Fyran" även som psykolog. Allt arbetsmaterial (t ex testprotokoll, utskrifter av resultatsammanställningar, skattningsformulär och anteckningar) försvaras under utredningens gång i patientens mapp i journalskåpet. Psykologer ansvarar för att i god tid meddela sekreterare/verksamhetschef om test-, arbets- eller förbrukningsmaterial börjar ta slut. Eventuella journalhandlingar som inkommit tillsammans med remissen skannas alltid in i patientens journal. Om mottagningsrummen inte är uppbokade så får du gärna sitta kvar i lokalerna efter avslutade besök för att skriva på dina utlåtanden, journalanteckningar eller för att genomföra intervjuer/digitala återgivningar. Kliniker med inbokade fysiska patientbesök har dock alltid företräde till mottagningsrummen.
Koder
- Testrum/ "Ettan": Nyckel finns i nyckelskåp
- Testskåp: 000
- Journalskåp: 000
Klinisk rutin – Vårdval ÖG
Ladda ner PDF:en för att ta del de kliniska riktlinjerna för vårdval ÖG.
PDF / psykologiskbehandling - vårdval ÖG
Klinisk rutin – Vårdval ÖG
1. Remissfördelning: Inremiss inkommer digitalt via Cosmic. Bokningsunderlag författas av sekreterare direkt i Cosmic. Remissen tas upp i remissgrupp (bestående av anställd psykolog vid Stockholmskontoret samt Administrativ chef) och remissen fördelas till lämplig behandlare utifrån frågeställning och metod. Nybesök bokas på och patient kallas via brev/sms. Nybesök ska bokas inom 30 dagar från att inremiss inkommit.
Behandlingsmetoder:
· KBT: Ångest, depression, PTSD och tvångssyndrom (10 besök, inkl 1 bedömningssamtal)
· IPT/PDT: Depression (10 besök, inkl 1 bedömningssamtal)
· EMDR: PTSD (10 besök, inkl 1 bedömningssamtal)
2. KVÅ-kodning: Vid arbete på detta avtal är det extremt viktigt att vi följer regionens anvisningar avseende KVÅ-kodning mm. Sköter vi inte kodningen enligt Region Östergötlands anvisningar nedan utgår nämligen ingen ersättning till oss som leverantörer. Känner du dig minsta osäker på hur du ska koda, tveka inte att höra av dig till Sofie eller Caroline på administrationen.
3. ICD-kodning: I samband med nybesöket kommer ett första bokningsunderlags göras ICD-kod kommer sättas i samband med remisskonferens. Samma ICDkods-kategori (som huvuddiagnos) gäller genom en episod. Det Behöver inte vara exakt samma kod, men för att det ska räknas som en episod för Behandling ångest ska de 10 besöken ha huvuddiagnoser inom samma kategori, tex F40* (kan finnas flera olika koder här). Det är okej att lägga till tilläggsdiagnoser, så länge huvuddiagnosen under en vårdepisod är den samma. I samband med andra ny vårdepisod (efter första) är det okej att ändra huvuddiagnos inom de kategorier som är aktuella enl registrerings- och ersättningsbilagan inom avtalet.
Vårdepisod: Varje accepterad remiss inleds med en vårdepisod om max 10 besök, inklusive bedömningssamtal. Vid behov av förlängningen (ny vårdepisod) av vårdkontakten (med ytterligare max 10 samtal) krävs att ett delsvar skickas till remittent med informationen om behandlingsplanen och varför det anses motiverat med att förlänga kontakten. Vid första förlängningen (från första till andra vårdepisoden) krävs inget godkännande från remittent, däremot krävs godkännande från remittent vid ytterligare behov av förlängning (tredje vårdepisod osv.). Via delsvar på remiss skickas förfrågan om ny vårdepisod till remittent, om inget svar inom 5 dagar är det ok att påbörja ny vårdepisod. Det är däremot viktigt att inte avsluta och stänga första remissen innan ny remiss kommit. I samband med varje ny vårdepisod (11e återbesöket) ska klinikern göra:
· GAF-bedömning.
· Strukturerad suicidriskbedömning (KVÅ-kod AU118) samt strukturerad bedömning av alkohol- och drogvanor (KVÅ-kod AU119). OBS! Rätt registrering krävs för att ersättning ska utgå.
· KVÅ-kod för utförd metod ska ingå
I samband med att en ny vårdepisod startar, ex. vid det 11e och 21e besöket, så MÅSTE Kategori 2 i bokningsunderlaget vara ifyllt med alternativet “Vårdepisod”. I samband med det första besöket läggs detta in av administratör i bokningsunderlaget. Alltså: Kategori 2 ”Vårdepisod” anges vid start av en vårdepisod, men endast på det första besöket inom en vårdepisod som signal om att vårdepisod påbörjas. Vid start av ny vårdepisod sätts kategori 2-koden igen (ex. återbesök 11).
Flöde för behandling ångestsyndrom: Varje behandlingskontakt ersätts löpande med någon av vårdkontakterna Mottagningsbesök enskilt, Hembesök enskilt, Besök över internet enskilt, skolbesök enskilt, besök över internet enskilt eller arbetsplatsbesök enskilt. Nedanstående delar måste alltid väljas vid varje ny upprättad journal i samband med besök:
Vårdepisod – Ångest (inkl PTSD/trauma och tvång)
Val som behöver ingå i bokningsunderlaget i Cosmic:
Hälso- och sjukvårdspersonal
Samtliga sjukvårdande behandlingar
Kontakttyper
Mottagningsbesök enskilt
Hembesök enskilt
Arbetsplatsbesök enskilt
Skolbesök enskilt
Besök över internet enskilt
Tidsåtgång
Med vårdkontakt avses ett besök som minst omfattar 45, eller 90 minuters patientkontakt.
ICD10-kod/-er (huvuddiagnos)
Relevant kod inom grupperna: F40, F41, F42, F43, F44, F45 (samma ICD10 kategori vid samtliga besök inom en vårdepisod)
KVÅ-kod/-er
Relevant kod av:
DU011 systematisk psykologisk behandling
kognitiv beteendeterapeutisk (KBT)
DU014 Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) vid PTSD
Innan start vid varje ny vårdepisod krävs bedömningssamtal registrerat med:
AU118 Strukturerad suicidriskbedömning, samt
AU119 strukturerad bedömning alkohol/droger
Kategori 1
Frivillig uppgift, krävs ej
Kategori 2
Kategori 2 ”Vårdepisod” anges vid start av en vårdepisod, men endast på det första besöket inom en vårdepisod som signal om att vårdepisod påbörjas. Vid start av ny vårdepisod sätts kategori 2-koden igen (ex. återbesök 11).
DU011 systematisk psykologisk behandling
kognitiv beteendeterapeutisk (KBT)
DU014 Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) vid PTSD
Innan start vid varje ny vårdepisod krävs bedömningssamtal registrerat med:
AU118 Strukturerad suicidriskbedömning, samt
AU119 strukturerad bedömning alkohol/droger
AU118 Strukturerad suicidriskbedömning, samt
AU119 strukturerad bedömning alkohol/droger
Flöde för behandling depression: Varje behandlingskontakt ersätts löpande med någon av vårdkontakterna Mottagningsbesök enskilt, Hembesök enskilt, Besök över internet enskilt, skolbesök enskilt, besök över internet enskilt eller arbetsplatsbesök enskilt. Nedanstående delar måste alltid väljas vid varje ny upprättad journal i samband med besök:
Vårdepisod – Depression
Val som behöver ingå i bokningsunderlaget i Cosmic:
Hälso- och sjukvårdspersonal
Samtliga sjukvårdande behandlingar
Kontakttyper
Mottagningsbesök enskilt
Hembesök enskilt
Arbetsplatsbesök enskilt
Skolbesök enskilt
Besök över internet enskilt
Tidsåtgång
Med vårdkontakt avses ett besök som omfattar minst 45, eller 90 minuters patientkontakt.
ICD10-kod/-er (huvuddiagnos)
Relevant kod inom grupperna:
F32. F33 och F34
KVÅ-kod/-er
Kategori 1
Frivillig uppgift, krävs ej
Kategori 2
Kategori 2 ”Vårdepisod” anges vid start av en vårdepisod, men endast på det första besöket inom en vårdepisod som signal om att vårdepisod påbörjas. Vid start av ny vårdepisod sätts kategori 2-koden igen.
Relevant kod av:
DU011 systematisk psykologisk behandling,
Kognitiv beteendeterapeutisk (KBT)
DU022 Systematisk psykopedagogisk behandling, interpersonell
(IPT)
DU008 Systematisk psykologisk behandling, psykodynamisk (PDT) (i)
Innan start vid varje vårdepisod (vid första besöket) krävs bedömningssamtal registrerat med:
AU118 Strukturerad suicidriskbedömning, samt
AU119 strukturerad bedömning alkohol/droger
AU118 Strukturerad suicidriskbedömning, samt
AU119 strukturerad bedömning alkohol/droger
Observera att KVÅ-koder och ICD-koder inte får ändras under en vårdepisod. Du som behandlare får alltså exempelvis inte ändra diagnoskod under vårdepisodens gång även om du anser att den diagnosiska problembilden förändrats sedan inremiss/under behandlingens gång. Däremot kan du i fritext i journalen formulera aktuell bedömning om patienten uppvisar symptom inom annat psykiatriskt tillstånd som skiljer sig från den ICD-kod som uppgivits i inremissen. Det går även går även att, vid behov, justera behandlingsinnehållet därefter, förutsatt att insatsen väl motiveras i journal.
4. Bedömningssamtal: I första vårdepisoden ingår alltid ett fysiskt bedömningssamtal (första besöket), innefattande strukturerad bedömning av suicidrisk (KVÅ-kod: AU118) samt strukturerad bedömning av alkohol- och drogvanor (KVÅ-kod: AU119) och metod-kod. OBS! Den strukturerade bedömningen avseende suicid respektive alkohol/droger samt användningen av KVÅ-koderna nämnda ovan utgör obligatoriska moment under och efter bedömningssamtalet. Vi rekommenderar även att du använder dig av lämpliga formulär såsom AUDIT/DUDIT som underlag för bedömningen och utgår från riktlinjerna vid Nationella vård- och insatsprogrammet avseende suicidriskbedömning. Du behöver också välja rätt KVÅ-kod avseende typ av behandlingsmetod, vilket är den KVÅ-koden som är inlagd på remissen och bokningsunderlaget.
Vid bedömningssamtalet ska alltid följande skattningsformulär användas:
· Depression: WSAS, PHQ-9, AUDIT och DUDIT
· Ångest: GAD-7, WSAS, AUDIT och DUDIT
· PTSD och tvång: WSAS, AUDIT och DUDIT
Vid behov kan behandlaren använda sig av ytterligare skattningsformulär.
OBS! Resultatet från skattningsformulären ska alltid journalföras.
Bedömningssamtalet sker alltid på plats och journalförs med journalmallen “Psykologbesök” i Cosmic. Nedanstående rubriker ska i den mån det går alltid fyllas i. Att beakta är du som behandlare kan själv välja även andra rubriker utöver förslagen nedan och fylla i relevant information vid behov.
· Kontaktorsak
· Våldsutsatthet – syns ej i patientens e-tjänster
· Tredje person – syns ej i patientens e-tjänster
· Besöksplats
· Närvarande
· Aktuellt hälsoproblem
· Bakgrund
o Utveckling barn- och ungdom
· Levnadsvanor
o Droger
· Status (använd de rubriker du anser lämpliga)
o Kommunikationsförmåga
o Psykiskt
o Suicidalitet
o Emotionellt
o Beteende
o Sjukdomsinsikt
· Bedömning
· Tidiga hypoteser
· Diagnos/åtgärd
· GAF
· Utförda åtgärder
- Rådgivning – valfritt
- Undervisning – valfritt
- Information –valfritt
- Samverkan – valfritt
- Behandling - valfritt
- Stödsamtal - valfritt
- Social träning - valfritt
- Kognitiv träning - valfritt
· Utvärdering – fylls enbart i vid vårdepisodens avslut
· Planering
· Avslut – fylls enbart i vid vårdepisodens avslut
Vårdplan: I samband med att man genomfört ett bedömningssamtal ska även en vårdplan upprättas. Välj journalmallen “Vårdplan psykiatri” för att upprätta vårdplan. Nedanstående rubriker ska i den mån det går alltid fyllas i, förutsatt att rubriken bedöms vara relevant i det aktuella fallet. Vårdplan ska upprättas senast två veckor efter nybesök.
· Vårdplan
- Vårdplanens förhållande till tidigare vårdplaner
- Närvarande
- Patientens medverkan i upprättandet av vårdplan
- Ansvarig hälso- och sjukvårdpersonal
- Andra aktuella vårdrelationer
- Samverkan
- Hälsoproblem som föranleder vårdplan
- Diagnos/åtgärd
- Övergripande mål med patientens vård
- Hälsoproblem och planerade åtgärder
- Hälsoproblem
- Mål
- Planerade åtgärder
- Psykoterapeutiska insatser
- Insatser till närstående
- Tidiga varningstecken
Risk för tidiga varningstecken
Handlingsplan vid tidiga varningstecken
- Datum för planerad utvärdering av vårdplan
- Avslut av vårdplan
· Tidiga hypoteser – syns ej i patientens e-tjänster
· Våldsutsatthet – syns ej i patientens e-tjänster
· Tredjeperson – syns ej i patientens e-tjänster
5. Återbesök: Samtliga behandlingstillfällen journalförs som separata besök. Återbesöken ska pågå under minst 45 min (gäller även nybesök) och max 90 min. Återbesök kan ske plats men också digitalt, förutsatt att behandlingsmetoden tillåter det och patienten samtycker till en digital behandlingskontakt. Vid digitala behandlingsbesök genom video ska enbart videoplattformen Kaddio användas. Inga andra program, ex. Google meets eller Teams är tillåtet med anledning av GDPR. Vid journalföring av återbesöken välj journalmall ”Psykologbesök”, nedanstående rubriker ska alltid fyllas i men behandlaren kan även välja att skriva under andra lämpliga rubriker vid behov.
· Kontaktorsak
· Våldsutsatthet – syns ej i patientens e-tjänster
· Tredje person – syns ej i patientens e-tjänster
· Besöksplats
· Närvarande
· Aktuellt hälsoproblem
· Status (använd de rubriker du anser lämpliga)
o Kommunikationsförmåga
o Psykiskt
o Suicidalitet
o Emotionellt
o Beteende
o Sjukdomsinsikt
· Bedömning
· Tidiga hypoteser
· Diagnos/åtgärd
· GAF
· Utförda åtgärder
- Rådgivning – valfritt
- Undervisning – valfritt
- Information –valfritt
- Samverkan – valfritt
- Behandling
- Stödsamtal
- Social träning
- Kognitiv träning
· Utvärdering – fylls enbart i vid vårdepisodens avslut
· Planering
· Avslut – fylls enbart i vid vårdepisodens avslut
För att vi ska få ersättning får en vårdepisod MÅSTE samma KVÅ-koder för behandlingsmetod och ICD-kod vara densamma under hela vårdepisoden. OBS! Patienten får inte bokas in på ett mer ett behandlingstillfälle per dag.
6. Behandlingslängden: ska max uppnå 10 samtal under en vårdepisod. Vid behov utifrån patientens tillstånd och funktionivå beviljas ytterligare vårdperiod om 10 samtal utan behov av godkännande från regionens sida, dock krävs att remittenten informeras om den förlängda vården genom remissvar (delsvar). I remissvaret ska det framgå att behandlingen förlängts och anledningen till detta. När behandlingen avslutats – oavsett om den förlängts eller inte – ska behandlaren alltid skicka remissvar (slutsvar) där det framgår att behandlingsinsatsen avslutats. Detta att flera remissvar kan komma att behöva skickas vid förlängda behandlingsperioder. Varje ny vårdepisod kräver ett remissvar.
Vid behov av ytterligare förläggning (dvs mer än 20 samtal) behöver beslut fattas i samråd med remittent. Detta sker genom att behandlaren skickar nytt delsvar till remittenten och inväntar svar innan eventuell fortsatt behandling.
7. Uppföljning: ska ske efter 10 besök samt efter varje förlängningsperiod om 10 besök. Uppföljningen ska inkludera utvärdering med utvalda skattningsinstrument
· Depressionsskattning: MADRS alt PHQ9
· Ångestskattning: GAD7
· Funktionsnivå: WHODAS alt WSAS
· Återkoppling remittent: Remissvar med resultat av skattning, mående och funktionsbedömning.
8. Avslutad behandling: Samma skattningar som vid behandlingens start administreras för eftermätning i samband med det avlutande besöket. Vid avslutande behandlingsbesök används samma mall som vid återbesök, se instruktioner ovan. När behandlingen avslutas meddelar behandlaren detta till sekreterare (när sista återbesöket har ägt rum, slutanteckning författats och slutsvar upprättats). OBS! Det är behandlaren som ansvarar för att slutsvaren författas och sedan skickas.
9. Uteblivet besök/avbruten behandling: Vid uteblivet besök ska behandlaren ta kontakt med patienten för att undersöka fortsatt intresse för behandlingskontakt. I de fallen där patienten avböjer behandling skickar klinikern ett slutsvar till remittenten där det framgår tydligt att remissen återsänds på grund av att patienten tackat nej till behandling (bristande motivation). Behandlaren ska åtminstone kontakta patienten vid två separata tillfällen (som journalförs) och om patienten trots det inte återkommit till mottagningen, skicka ett delsvar till remittent med information om att patienten uteblivit och inte återkommit till mottagningen efter två kontaktförsök. Helst i samråd med remittenten ska klinikern komma överens om huruvida det är lämpligt att avbryta behandlingen och således återremittera patienten innan kontakten med härvarande mottagning avslutas.
10. Intervall för sessionerna och uppehåll i behandlingskontakten: Vi på Bonliva Care strävar efter att våra behandlingar ska vara sammanhållna och har ett lämpligt intervall mellan behandlingstillfällen. Detta i syfte att följa de evidensbaserade metoder som finns men också för att täta kontakter/uppföljningar stärker patientsäkerheten och inte minst patientnöjdheten. Därför rekommenderar vi att patienterna kallas på veckovisa återbesök men om detta inte är möjligt eller behovet för lika tät kontakt inte föreligger kan även återbesök varannan vecka anses lämpligt. Förutsatt att patientens tillstånd är relativt stabilt och hen samtycker till detta. Det finns däremot tillfällen då uppehåll i kontakten kan gynna patienten och vara lämpligt för behandlingsformatet. Detta gäller endast kortare behandlingspauser som går att motivera ur ett behandlingsperspektiv. OBS! Motivationsbrist hos patienten är inget giltigt skäl, i dessa fall ska behandlingen avslutas och slutsvar ska skickas till remittent. Hur länge ett uppehåll ska pågå pågår beror på det enskilda fallet men generellt ska kontakter med ett uppehåll i över en månad avslutas och slutsvar skickas till remitterande enhet. I remissvaret ska det tydligt framgå att kontakten är avslutad samt anledningen till detta. Innan kontakten avslutas ska patient kontaktas av ansvarig behandlare, vid minst två separata tillfällen och kontaktförsöken ska journalföras. Får behandlaren inget svar, ska administratör meddelas och slutsvar till remittent upprättas.
För att uppehåll i kontakten ska vara godtagbart krävs att:
- Uppehåll initierats av patient men beslutas alltid i samråd med behandlaren/Bonliva Care. Uppehåll kan således inte motiveras utifrån personalskäl. Det ska finnas ett inhämtat samtycke från patient som godkänner ett tillfälligt uppehåll i kontakten.
- Om patienten lämnat återbud och behandlare/administratör under två veckors tid inte fått tag på patienten ska patienten kallas till återbesök via reguljär post. Avbokas besöket - eller om patienten uteblir - ska kontakten avslutas, patient kontaktas/informeras via brev eller meddelande på 1177 och slutsvar skickas till remittent.
- Samtycket till uppehållet och den bakomliggande anledningen ska tydligt framgå i journalen. Exempelvis under rubriken ”Åtgärd” kan det stå ”I samråd med patient och vårdnadshavare planeras ett uppehåll i kontakten under patientens semesterveckor. Ny tid bokad 20/8”.
Vi rekommenderar INTE att patienten på egen hand återkommer med önskemål om ny tid. Detta utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv då vi helst ser att de patienterna som har pågående kontakt med mottagningen får möjlighet till effektiva behandlingsinsatser. Vi strävar efter att samtliga vårdkontakter ska vara pågående och regelbundna. Om inte kommer insatsen att avslutas. Det är viktigt att detta kommuniceras till patienterna så att de förstår förutsättningarna för vårdkontakten.
Vanliga orsaker till uppehåll i behandlingskontakter kan exempelvis vara:
- Planerade resor
- Medicininsättningsperioder
- Plötsliga livsförändringar, såsom flytt/placering eller kriser
- Somatiska behandlingar/ingrepp som påverkar patientens förmåga att delta vid samtal
- Examinationer i skolan
- Planerade uppföljningar efter avslutad insats
Det är viktigt att behandlaren i varje enskilt fall gör en bedömning rörande uppehåll i kontakten är lämpligt eller inte. Behandlaren behöver ta hänsyn till patientens tillstånd och mående samt förväntad behandlingsframgång innan beslut fattas. Vid ex. pågående läkarkontakt vid psykiatrin kan det i vissa fall även vara lämpligt att informera remittenten (genom meddelanden i Cosmic) om planerat uppehåll.
11. Del- och slutsvar (remissvar till remittent): I samband med avslutad vårdepisod skall ett del- eller slutsvar till remittenten skickas. Se nedan instruktioner för hur man tillväga vid del- och slutsvar i Cosmic. För att kunna svara på remissen, välj:
· Vid förlängning från första vårdepisod till andra: Skriv ett ”delsvar” i Cosmic där det framgår motiveringen till varför behandlingen förlängs, ingen bekräftelse från region krävs för att fortsätta behandlingen.
· Vid förlängning från andra till tredje vårdepisoden osv: Skriv ett ”delsvar” i Cosmic där det framgår motiveringen till varför behandlingen förlängs, invänta ok från region (svar från regionen ska inkomma via internmeddelanden i Cosmic inom fem arbetsdagar).
· Vid avslut av vårdepisod (avslut av behandling): Skicka ”slutsvar” i Cosmic, där författar du behandlingsgången och resultatet av behandlingen som genomförts.
12. Övrigt:
· Behandlingsinsatsen ska vara avslutad inom fem månader från första bokade besöket. Behandlande psykolog/sekreterare ska i god tid meddela PLA-psykolog om behov av dispens uppstår.
· Slutanteckning inklusive resultatmått och slutsvar och journalförs och skickas till remittent inom 14 dagar efter avslutad insats.
· Journalanteckningar, kodning (enligt rutin, se ovan) och del/slutsvar MÅSTE vara klara och signerade senaste den 18:e, månatligen. Exempel: Senast den 18:e juni måste alla anteckningar, all kodning och alla del/slutsvar vara färdiga och signerade för maj månads patientbesök.
· Administratörer skickar ut utvärderingsformulär till patient i samband med avslutad behandling.
· Schemalagd kollegial handledning genomförs med ett intervall på två veckor. Inom detta forum kan behandlingsärenden diskuteras.
Relevanta länkar:
WSAS: https://rucklab.com/wp-content/uploads/2019/11/swedish-wsas-adult.pdf
PHQ-9:
https://viss.nu/download/18.668ca5111744c9a9eed82aaf/1610623941602/PHQ-9_svensk.pdf
GAD-7:
https://viss.nu/download/18.d9ec095172e6db9637bec4b/1599908891742/GAD-7%20svenska.pdf
AUDIT:
http://dok.slso.sll.se/BeroendeC/AUDIT.pdf
DUDIT:
https://viss.nu/download/18.553838ea17305720c326dbcc/1598538346616/DUDIT_version2.pdf
OBS! Förtydligande nedan.
Det är viktigt att du som behandlare klargör resultatet av behandlingen och engagerar dig i dialog med remittenten vid slutet av varje vårdepisod (10sessioner). Det innebär först och främst att föra ett resonemang om behandlingens effekt på patientens funktion och symtom, samt uppmärksamma patientens deltagande. I andra hand innebär det att genomföra uppföljande skattningar med patienten. Du som behandlare ska dokumentera dina tankar om detta på sökorden ”Bedömning” och ”Status”, samt föra dem vidare i del- och slutsvar till remittenten.
Om du ska förlänga med en ny vårdepisod är det positivt om du tar inskattningar så att du kan dokumentera dem på vårdepisodens sista besök (besök 10,20, 30). I din bedömning ska du då också uppmärksamma skattningens innebörd i relation till de tidigare mätningarna. På första besöket i nästa vårdepisod kan du hänvisa till dessa skattningar istället för att ta in nya skattningar tvåbesök i rad!
Kan du inte ta in skattningar till sista besöket i vårdepisoden så måste du ta in dem på första besöket i nästa vårdepisod. I detta fall måste du fortfarande bedöma effekten vid sista besöket i den föregående vårdepisoden, baserat på din egen uppfattning.
Om du ska avsluta behandlingen måste skattningar och bedömning av effekt alltid ske på sista besöket i vårdepisoden.
Det åligger behandlaren att omgående meddela remittentens kontaktperson/team om utebliven effekt av behandlingen, patienten avbrutit sin behandlingsinsats eller om patienten nyttjar sin möjlighet och byter samtalsbehandlare.
Rutin vid byte av behandlare
När du lämnar ifrån dig en oavslutad behandling:
- Om du lämnar ifrån dig behandlingen mitt i en vårdepisod - skriv delsvar till remittent. Vi vill att de får information om oplanerade avbrott, så att det inte kommer som en överraskning om behandlingen tar längre tid än vanligt.
När du tar över en behandling som någon annan har påbörjat:
- Tar du över mitt i en vårdepisod? Kontrollera att föregående behandlare har skickat delsvar till remittenten med information om bytet. Är remittenten införstådd med att vårdepisoden kan ta längre tid än vanligt? Försök räkna ut när den här vårdepisoden sannolikt kommer att ta slut. Hur lång tid har då gått sedan episoden började? Om det är längre än fem månader vill vi att remittenten får information om detta.
- Kontrollera hur lång tid som har gått sedan någon träffade patienten fysiskt på mottagningen. Vi vill undvika att det går alltför lång tid mellan fysiska besök. Patienten ska komma in i början av varje ny vårdepisod, men vid byte av behandlare uppstår risken att det går mycket längre tid än vanligt mellan fysiska besök. Vi vill undvika en situation där det går mer än fem månader mellan fysiska besök. Om det finns en risk för det, försök att boka in ett fysiskt besök med patienten.
Remisser från Psykiatripartners, där skattningar redan är ifyllda, kommer att finnas tillgängliga i journalen via Blå appen– på samma sätt som uppladdade dokument.
🟢 Viktigt:
Innan ni ber en patient fylla i skattningsformulär, kontrollera gärna journalen för att se om relevanta skattningar redan finns tillgängliga.
🔹 Detta gäller endast patienter remitterade från Psykiatripartners.
🔹 Andra remittenter använder i nuläget inte Blå Appen, och berörs inte av denna rutin.
Arbetsredskap
Datorer
Som konsult behöver du ta med dig egen dator. Du får gärna sammanställa testresultat och skriva utlåtanden respektive journalanteckningar i lokalen. Om mottagningsrummen är upptagna efter ditt patientbesök har du möjlighet att skriva ostört i köket alternativt i arbetsrummet som ligger i det stora besöksrummet.
Skrivare
Det finns en skrivare att tillgå i arkivrummet mitt emot väntrummet. Du behöver vara inloggad på nätverket för att komma åt skrivaren.
Telefon
Du som konsult behöver ha med dig en egen telefon för tjänstesamtal under pågående utredning. Om du vill att ditt nummer ska vara skyddat vid utgående samtal slår du in #31# följt av det nummer du planerar ringa. Detta fungerar hos de flesta mobiloperatörer. Ditt telefonnummer och mailadress kommer inte att stå med i kallelser utan där hänvisar vi till Bonliva Cares mottagningsnummer och mailadress för övriga frågor.
Mail och Wi-Fi
Som konsult har du möjlighet att välja att använda din egen mailadress under ditt uppdrag men vi tilldelar gärna dig en Bonliva Care-mailadress. Om du önskar detta så ber vi dig kontakta sekreterarna.
Wi-Fi (lämnas ej ut till patienter):
Wi-Fi: Ryggakuten
Lösenord: 51558588
Tidrapporteringsmall för anställda.
Personlarm via Securitas
Vi har ett personlarm som du behöver bära när du vistas själv i lokalerna ensam. Läs instruktioner nedan noga. Känner du dig minsta osäker på hur du ska hantera larmet vill vi att du kontaktar oss för en genomgång. Larmet finner du i testrummet. Det är viktigt att du placerar larmet i laddningsdockan när du är klar för dagen.
Tänk på:
- Larmet är avsett för nödsituationer, där det föreligger fara för liv och hälsa
- Enheten behöver laddas dagligen, sätt därför alltid i larmet i laddningsdockan innan du går för dagen
- Enheten är alltid i skarp drift hos larmcentralen!
För att larma
När du trycker på larmknappen (stora gula knappen) vibrerar apparaten till. När larmcentralens system har förstått att enheten larmar så vibrerar den igen, ca 15 sekunder efter detta lyssnar operatören på dig.
Operatören talar inte med dig om du inte söker kontakt med operatören först. Om situationen tillåter det så säg: ”larmcentralen, hör du mig?” vid kontakt kan du informera operatören om situationen.
Parallellt med att operatören lyssnar på dig, så följer en annan operatör den gällande instruktionen.
Viktig information som operatören behöver:
(även om du inte kan tala direkt pga. situationen)
Vad har hänt? Skadade, inblandade, gärningsmän, signalement, beväpning, nuläget. Detta så att operatören kan klarlägga vilka insatser som krävs.
Provlarm (ring alltid Securitas före provlarm)
Bonliva Care provlarmar kontinuerligt men om du som kliniker vill försäkra dig om att allt fungerar som det ska innan du börjar arbeta kan du även provlarma själv. Se instruktioner nedan.
Vid provlarm mot larmcentralen, ring först till 010-470 69 77
1. Uppge enhetens larmnummer (949786)
2. Uppge personlig/gemensam kod (202000)
3. Fråga om belastningen tillåter provlarm nu
Lämpliga tider för provlarm är 09.00-11.00, 14.00-16.00, 23.00-05.00. Provlarm utföres vid behov, normalt är 1 gång per månad.
Falsklarm
Om du råkar lösa ut larmet av misstag, säg då i larmenheten att det är ett falsklarm, ring sedan upp larmcentralen (010-470 69 21) och uppge din enhets larmnummer (949786) och din behörighetskod (202000). Ni kan aldrig återkalla ett larm utan samtal om eventuell återtagning kommer till Verksamhetschef eller Operativ chef. Meddela därför snarast Benedicte Good eller Josephine Höök vid falsklarm så att vi kan stoppa utryckning.
Överfallslarm
I varje mottagningsrum finns även överfallslarm som du kan ha i fickan under dina besök. Larmet avger ett mycket högt ljud, vilket påkallar uppmärksamhet, vid behov. Observera att överfallslarm används när andra kollegor befinner sig på mottagningen – vid ensamarbete ska personlarm alltid användas.
