Vanliga frågor och svar

Här finner du svar på de vanligaste frågorna och svaren på dessa. Om du inte hittar svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss.

Vem rapporterar jag som psykolog till när jag är färdig med en utredning?

Till Verksamhetschef vid de första två (vid ny konsult), därefter till sekreterarna. Alltid via Webdoc.

När får jag fakturera?

Läkare fakturerar som huvudregel efter genomförd diagnos diskussion med psykolog. Om utredningen drar ut på tiden kan faktura skickas, förutsatt att den absoluta merparten av läkarutlåtandet författats och korrekturlästs.

Hur makulerar jag t.ex. en anteckning eller ett utlåtande i WebDoc?

Ha patienten uppe som du vill makulera för. Gå in på genvägen ”makulera” och tryck på aktuell flik i menyn, t.ex. ”anteckning” och tryck sedan på papperskorgen. Därefter signerar du.

Hur registrerar jag uteblivet besök eller sent återbud i WebDoc?

Om du ska registrera besök för en patient som inte kommit utför du samma process som för att registrera ett besök, men väljer journalformulärs-mallen ”uteblivit” eller ”sent återbud”. Kom ihåg att signera detta på en gång, så är det klart. Skriv sedan ett internmeddelande till en av Bonliva Cares sekreterare och meddela att en patient inte dykt upp på sitt besök, samt om det finns en eventuell förklaring.

Hur lång tid har jag på mig att avsluta utredning? 

8-10 veckor från det att remissen har inkommit.

OBS! Viktigt att du meddelar Verksamhetschef ifall utredningen kan komma att dra över tidsramen OM/NÄR det finns en giltig orsak. Var tydlig med vad som ligger till grund, då vi i dessa fall behöver söka dispens.

Hur aktiverar jag min ”Standardbokningstyp” för att kunna lägga in bokningsbara tider i Webdoc?

Gå in i menyn högst upp i Webdoc under Användaruppgifter –> Kontoinställningar –> Bokningsinställningar –> Se högra spalten och ”Förvald typ av ny tid” där du lägger in t.ex. ”Psykologbesök vuxen” eller ”Läkarbesök barn”, beroende på vilken patientgrupp du huvudsakligen ska arbeta med och förslagsvis ditt vanligaste typ av besök.  

Spara och sedan är du redo att lägga in bokningsbara tider med din nya standardbokningstyp!

Vem pratar jag med om vilken typ av frågor?

Verksamhetschef för:
- kliniska frågor
- arbetsmiljö
- klagomål
- avvikelser

Bemanningsansvarig för:
- avtal
- uppdragstekniska frågor
- ersättning

Sarah Camejo, leg. psykolog, för:
- kliniska frågor
- avvikelser

Sekreterare för:
- administrativa frågor, inkl Webdoc och Kaddio.

Hur får jag tag på kollegors kontaktinformation? Jag behöver boka diagnosdiskussion!

Du hittar dessa i WebDoc --> Användaruppgifter --> adresser. Där står alla klinikers mailadresser och telefonnummer.

Hur registrerar jag ett besök i WebDoc?

Gå in i bokningsvyn och ha aktuell dag uppe för det besök som du önskar registrera. Högerklicka på besöket för att få upp en ruta med alternativ. Klicka på ”registrera besök”.

Under STEG 1 är det viktigt att du väljer rätt datum och journalformulärs mall. Registrerar du besöket samma dag som besöket sker behöver du inte ändra datum. Registrerar du besöket i efterhand behöver du ändra datum till den dag då besöket skedde.

Under STEG 1 väljer du även den journalformulär-mall som du ska använda dig av, t.ex. psykologbesök eller läkarutlåtande.

Under STEG 2 är det viktigt att du väljer antingen NP Barn alternativt NP Vuxen. Därefter sparar du, och mallen kommer komma upp i vänsterspalten för journal och anteckningar.

OBS: för att öppna upp NP-utlåtande går du in i genvägen anteckning och väljer journalformulär NP-utlåtande BARN/VUXEN.

Behöver jag göra en skolobservation?

Nej, det räcker oftast med den pedagogiska kartläggningen – förutsatt att den fortfarande är aktuell. Behöver den kompletteras av någon anledning, är det upp till dig att ta kontakt med skola.

Behöver jag ha med mig eget testmaterial?

Nej, testmaterial förses av Bonliva Care i samband med utredning.

Hur lägger jag in lösenord för att kunna signera i Webdoc?

Gå in i menyn högst upp i Webdoc under Användaruppgifter –> Kontoinställningar –> Uppgifter –> Se längst ner i vänstra spalten. Där kan du ange och bekräfta ett lösenord, vilket även är det som du sedan uppger när du ska signera.